Sunday, March 11, 2012

::Madinah Al-Munawarah::

Alhamdulillah...saya selamat sampai di Malaysia jam 2 petang 10 Mac... Gembira kerana selamat sampai di Malaysia, tetapi terlalu sedih meninggalkan Masjid Nabawi dan Masjidil Haram... Kita mulakan cerita dari Madinah dahulu..

Kami check in di Hayatt Hotel (berhadapan Concorde Madinah) selepas zohor.. Masjid Nabawi dan Hayatt Hotel lebih kurang 200 meter... suhu di Madinah ketika itu sangat sejuk...memang tak tahan pada mulanya.. nak ambik wudu' pun, tepuk-tepuk air di muka... keterujaan bermula apabila saya menjejakkan kaki di hadapan pintu besar Masjid Nabawi.. tergamam seketika melihat keindahan Masjid Nabawi.. di dalam hati terdetik, ya Allah betapa hebat nya ciptaan Allah.. mengalir airmata seketika... terlalu sayu di hati berada di Masjid Rasulullah... Menjejakkan kaki di bumi Anbia' sangat menyentuh perasaan... Kami terus ke pintu Umar Al-Khattab di mana pintu itu hanya untuk An-Nisa' (wanita)... Di setiap pintu masuk bagi An-Nisa' akan ada polis yang menjaga akan memeriksa beg yang dibawa masuk.. Di Madinah, camera dan hp camera sangat strict... tapi saya dapat jugak menyelusup masuk camera dan hp camera saya daripada ditangkap oleh polis.. saya letak kan di stokin.. Alhamdulillah terselamat... Kasut yang kami guna pada awalnya diletakkan di dalam rak... pada mulanya tak hilang tetapi pada waktu Isya' memang tak ada rezeki kami, kasut kami dicuri... (nasihat saya, sila bawak kantong kasut untuk dibawa masuk sekali ke dalam masjid nabawi...)

Madinah sangat penuh dengan umat manusia.. jika lambat ke masjid, pasti tak ada tempat... Subuh di Madinah dalam pukul 5 lebih.. Jadi pukul 3 pagi kami dah berada di masjid.. Saya terpaksa berebut dengan orang Turki, Pakistan, Arab, India, Indonesia... Maka kami orang Asia badan comey comey kalau nak compare dengan Arab n Turki.. Jangan pelik jika anda ke sana, ruang sebesar tapak kaki pun, bangsa lain akan menyelit.. orang Melayu tak ada macam tu.. seriously! ada sekali pada waktu Subuh ,tak ada ruang antara saya dan orang Turki.. datang seorang Pakistan ni, (kawasan masih lapang ketika itu...) dia nak menyelit kat saya.. saya hampir bergaduh dengan dia, banyak-banyak tempat, dah kenapa nak selit jugak dekat tempat saya.. dia geram dia pi cekik nya saya.. ya Allah.. saya hanya mampu beristighfar je... hati terlalu geram... datang seorang lagi Arab, nak selit antara saya dengan Pakistan tu, Pakistan tu buat tak tahu je, and the best part, boleh plak Pakistan tu kembangkan kaki dia.. haha..akhirnya Arab tu berjaya juga menyelit.. dan saya?? tersepit di situ... Itu semuanya ujian Allah... Mungkin Allah nampak kan ruang di antara saya tu, untuk menguji kesabaran saya mungkin.. (sebab saya ada sifat tak sabar kadang kala..)

Keesokkan paginya, saya dengan mak dan lain-lain berhajat untuk ke Rawdah.. Sampai je pintu 15, agak tergamam seketika... ya Allah.. ramai nya umat nak masuk Rawdah... Masuk je, polis arab terus menjerit, "Ibuk!! menuju kanan Buk.... " rupanya ada bahagian yang tulis "Bahasa Melayu".. yang pelik "Bahasa Melayu, tetapi majoriti Indonesia... errkkk... adakah Bahasa Indonesia dikenali Bahasa Melayu juga???? *confuse*... Setelah pintu untuk ke Rawdah dibuka, hanya Tuhan yang tahu, jika anda tengok kat TV cerita bagaimana perang bermula di mana berjuta manusia memulakan peperangan, begitulah keadaan di Rawdah.. Umat manusia berlari dan menggegarkan Masjid Nabawi... Jauh lagi nak masuk ke Rawdah.. ditapis 3 bahagian.. tadi baru bahagian pertama.... seterusnya baru dilepaskan orang "bahasa Melayu" ni... kami ke bahagian 2.. di sini, di suruh duduk lagi.. tetapi memang dah jadi sifat kita kan, duduk depan skali... so, bila kami bangun untuk ke depan, mesti polis arab akan menjerit... "Ibuk!!! dudukk!! dudukk!!! MasyaAllah... duduk!!!" saya je boleh buat gaya polis arab tu bercakap... kami rasa nak gelak pun ada ketika itu... sebab telo dia sangat comel... di sini, kami memang tak henti-henti buat solat hajat, berzikir, berdoa supaya dapat sampai di Rawdah... Turn kami untuk ke Bahagian 3... bersesak-sesak sebab semua berlari.... tapi ada kesilapan polis arab di situ, turn kami sampai ke Rawdah belum lagi, dah dilepaskan orang Syria ke Bahagian 3... orang Syria bukan macam orang Asia ya.. orang Syria besar-besar.. Masa tu saya hanya mengucap.. badan saya ditekan kuat yang teramat di situ... hampir pitam sebab kekurangan oxigen jugak.. tapi saya selalu ingat pesanan mak, kalau nak dipermudahkan segala urusan, baca Rabbi Shrahli... mulut saya tak henti-henti... ada orang Indonesia depan saya semua dah paut saya, ingat saya dah pengsan.. memang keadaan yang sangat teruk... tapi rezeki saya, saya dapat ke tiang Rawdah walaupun keadaan ketika itu sangat menakutkan... masa solat sunat di Rawdah, kepala saya di pijak, disepak... ya Allah.. tak dapat nak bayangkan ketika itu.... kalau nak tahu, kawasan Rawdah itu kecik je... saya ingat besar, rupa nya sangat kecik kalau nak dibandingkan dengan manusia yang ramai... keadaan tu ada 2 sahaja kemungkinan... yang pertama, samada berjaya ke tiang Rawdah @ terus ke exit... Saya, Mak n Kak Long dapat berdoa dan solat di kawasan Rawdah.. dan kemudian berdoa di kawasan karpet hijau... ada yang mengatakan kawasan berkarpet hijau juga adalah kawasan Rawdah... Wallahualam... selesai berdoa dan solat, kami terus meluru keluar sebab tak tahan melihat keadaan di situ... Makam Rasulullah betul-betul bersebelahan Rawdah.. tetapi kami tak dapat ke Makam Rasulullah, Saidina Umar dan Saidina Abu Bakar... itu yang ada sedikit kekesalan... sebab terlalu ramai dan tenaga dah habis kerana berasakan di Rawdah... Kami terus menuju ke hotel... sempat jugak singgah di kedai pak Arab.. (sebab teringin makan nasi Arab)... agak terkejut sebab harga nya 20 riyal! mak aiii!! dimanakah nasi arab yang dikatakan 5 riyal??? errmm.. itu 7 tahun yang lepas....

Pada waktu petang, pihak travel membawa melawat kawasan dalaman di Masjid Nabawi.. Kami menuju ke Perkuburan Baqi' dimana disitulah Sahabat-sahabat Rasulullah di makamkan.. dan juga isteri kesayangan Rasulullah.. Saidatina Aisyah.. Kami diberi tazkirah petang diantara perkuburan Baqi' dan Makam Rasulullah... di Masjid Nabawi juga disediakan satu makam yang dikosongkan.. diberitahu oleh ustaz, makam itu adalah untuk Nabi Isa yang masih hidup dan diangkat ke langit.. Saya tak melepaskan peluang untuk melihat sendiri seorang hamba Allah yang cuba meruntuhkan masjid Nabawi tetapi disambar petir di kubah Masjid Nabawi dan mayat nya tidak boleh dibawa ke bawah dan akhirnya dikebumikan disitu... memang jelas saya nampak... dibawah kubah itu adalah Makam Rasulullah... Berbalik kepada Perkuburan Baqi'... Perkuburan Baqi' hanya dibuka kepada lelaki sahaja... untuk wanita tidak dibenarkan.. beruntungnya jika dapat dikebumikan disitu.. terdapat lebih 70 000 Sahabat Nabi yang dimakam kan di situ...

Kami melawat ke kawasan luar Madinah pulak.. Kami ke Masjid Quba' utk solat sunat.. Pahala solat di masjid Quba' sama dengan 1 umrah... kami lalu di Masjid Kiblatin (Masjid 2 kiblat) dan Jabal Uhud.. Di Jabal Uhud ada perkuburan sahabat Rasulullah antaranya Sayydina Hamzah dan beberapa orang lagi yang syahid.... dan ke Medan Perang Khandak.. Kami juga dibawa ke Bukit Magnet.. Bukit Magnet ni hanya berada di 2 negara sahaja.. Jepun dan Madinah... kereta boleh bergerak dengan free gear dengan kelajuan sehingga 140 km/j... masa nak naik tu perlukan tekanan minyak yang kuat sebab tarikan magnet yang kuat, tetapi bila turun, memang laju.. jangan salah faham ya.. bukit magnet ni tak tinggi mana pun dan jalan nya rata...pada saya tak de bukit pun... hahaha.. dan ada satu bukit ada tulisan Allah dalam bahasa jawi... kecewa nya pada gambar yang saya tangkap, tidak kelihatan jelas tulisan Allah... tapi sangat menakjubkan... meilhat kebesaran Allah... dan dikawasan tanah kering ada terdapat satu wadi (lembah) dimana air di lembah itu sentiasa dipenuhi air walaupun tempat tu sangat susah untuk hujan.. setahun sekali baru hujan tak silap saya... hebatkan ciptaan Allah... Kami ke Ladang kurma... Mutawatif kami kata boleh petik buah kurma.. tp sampai ladang, terdetik dalam hati saya, macam mana nak petik kurma sendiri kalau pokok kurma punya la tinggi.. biar benar!! kat sini saya shopping kurma banyak... emak??? jangan cerita la... lebih 20 kg mak beli kurma...

Untuk bershopping jubah baik untuk lelaki mahupun perempuan, beli lah dekat Madinah.. Madinah sedikit mahal tetapi kualiti lebih baik dari Mekah... saya menyesal beli 3 helai jubah saya di Madinah... sebab bila sampai Mekah, Mekah tak ada banyak pilihan untuk membeli jubah... Latest trend adalah Jubah Butterfly tapi ada mengatakan jubah Umbrella.. walahualam... itu menjadi kegilaan membeli.. sebab tak nampak seperti jubah...tetapi nampak seperti dress yang kembang dan cantik... tapi dari segi design di tangan, Mekah tak dinafikan banyak yang berwarna warni.. di Madinah banyak design warna hitam.. InsyaAllah lepas ni kurangkan pakai jeans la pi kerja...harga sehelai dalam 90 riyal... tapi kalau barang-barang lain better beli kat Mekah.. macam gelang yang budak-budak suka tu....

Esok pagi selepas subuh kami buat ziarah Wida' buat Rasulullah... ya Allah sedih nya ketika ini bila nak meninggalkan Madinah....

Perkara yang perlu anda tahu di Madinah :
- KFC sangat mahal... dan di sana tiada tempat makan.. beli dan bungkus.. tak ada sistem makan kat warung ya...
- Jangan pergi kedai bila kedai tu dipenuhi orang.. confirm diaorang tak kan layan lagi-lagi bila dalam tu ada Turki, orang Malaysia tak akan di layan...
- Setiap Khamis malam Jumaat, akan ramai bersedekah.. pada malam itu lah anda akan dapat banyak makanan percuma antara nya kurma, roti arab dan macam-macam lagi...
- Orang Pakistan sangat ramai dah macam perkampungan Pakistan di Masjid Nabawi... dan jangan lah terkejut kalau diaorg rude dengan anda.. sebab saya memang banyak kali kene dengan orang Pakistan...

Ok lah.. sambung esok untuk Makkah Al-Mukarramah.... :)

Gambar boleh lihat di sini... Si Ha

1 comment :

iShLiBeTiSh said...

Salam..ingin abaya/jubah dgn harga rendah? sila lawati www.farawayshoppe.blogspot.com ATAU Like page kami di facebook, Faraway Shoppe. syukran jaziilan!^_^