Sunday, September 23, 2012

Jakarta Oh Jakarta

Bersawang dah blog ni!!! okies.. kali ni hajar nak share dengan korang trip hjr ke Jakarta... memang superb! sebab semua anak dara yang pergi.. no mak dara wokey!! ouucchh.. mesti lelaki-lelaki yang gatal baca, "alamak.. kenapa x join Hajar.." hahaha.. lelaki.. memang gatey...

Last Saturday, trip yang diketuai oleh saya, ehem.. ehem.. HAJAR... dan bersama 7 lagi ahli rombongan... kali ni kami tiba di airport yang berbeda ya ibuk-ibuk bapak-bapak... kalau naik Airasia, maka turun nya di Terminal 3, Lapangan Terbang Soekarno Hatta... Dengan penerbangan AK1579, kami selamat tiba di bumi seberang pada jam 8.05 pagi waktu Indonesia dan 9.05 pagi waktu Malaysia... kapal terbang bising gila ok! suara kiteorang jek...

Dengan gaya yang comey, kelapan-lapan anak dara ini terus menuju ke Taxi.. saya diingatkan supaya mengambil taxi BLUEBIRD.. bukan YELLOWBIRD mahupun WHITEBIRD... terus mengambil 2 taxi dan menuju ke Thamrin City, dimana hotel kami terletak di atas shopping complex Thamrin City.. memang senang gila untuk bershopping.. Kami memulakan perjalanan pertama ke Tanah Abang.. memandangkan Ahad kebanyakan kedai di Tanah Abang akan tutup..

Tapi awal-awal kiteorang dah kene bayar zakat dekat Indonesia deyh.... saya meminta setiap orang membeli simcard supaya mudah untuk menghubungi antara satu sama lain... so, memandangkan tak banyak kedai yang bukak, ada lah satu kedai ni bukak.. tanya berapa harga simcard... Rp50,000 mbak! so tak fikir panjang terus beli dengan isinya nya cume Rp2,000 je... turn saya je, dia main potong pakai gunting sebab xde simcard cutter utk iphone... sudah! jahanam la jawab nya simcard.. rupanya memang betul simcard tu jahanam.. korang tahu, memang saya naik hantu la! sya terus tinggalkan pergi another shop yang baru bukak... dan kat sini simcard yang sama hanya Rp10,000!!!! memang free la kene m*** dengan cousins saya yang lain yng beli kat kedai awal... Rp40,000 boleh dapat baju sehelai ok! diaornag kata.. bukan saya kata...

so, kami terus mengambil cab untuk ke Tanah Abang... Tiba di Tanah Abang... kami berpecah dan menjadikan Block B pintu Timur sebagai tempat berkumpul selepas cukup masa... kami tiba jam 11 pagi dan akak bertemu balik jam 5 petang... masa ni la semua macam sakan... Hajar??? errm.. tak payah cerita... saya bawak beg tarik yang kosong... Alhamdulillah kali ni saya mencari barang dengan cepat.... nampak terus beli.. itu sebab hari pertama habis hampir Rp8,000,000... Ok... ni nasihat saya kepada yang nak pi Jakarta, tawar habis-habisan... diaorang boleh kasi murah... di Tanah Abang, orang prefer shopping lace... kalau telekung bukan di sini... Pukul 4 je, saya dah kecapekan... saya terus ke blok B... memang penat weyh! kak Zai n Kak Atie menjadi mangsa hajar mengangkut barang.. kekekeke... tepat pukul 5, kami pun beredar la dari Tanah Abang... cukup-cukup la bershopping weyh!!! Balik ni kiteorg pilih naik Bajai.. baru adventure beb!! ye! sangat adventure! di tengah-tengah bandar, bajai yang saya dan comel naiki boleh mati enjin dan berasap.. arghh! sudah! dah ler bawak beg besar ni... dengan kesabaran yang ada di dalam jiwa kami, terpaksa la kami buat muka kesian untuk dapatkan bajai.... he he he.. muka kesian menjadi! Alhamdulillah selamat sampai di Amaris Hotel... dan ketika ini mulalah sesi melihat hasil borongan setiap orang... hajar?? hahaha.. susun dari hujung bilik ke hujung bilik.. kekekek.. memang banyak... dari bilik ke bilik melihat barangan dibeli... wah.. masing-masing memang muka macam menang judi ok!! kepuasan yang teramat... setelah berehat seketika, agak kepenatan jugak la.. terus kami bersama-sama turun mencari makan malam... ha.. masa ni kepala semua dah atas meja.. menguap la.. mata lebam la.. semua ada la... ok.. untuk pengetahuan u all, area hotel tu ada restaurant.. so xde masalah untuk cari makanan area hotel.. restaurant tutup pukul 10 malam.. restaurant nampak exclusive, price ok je... normal la kalau makan dalam RM15 kan.. lepas je, minyak dah isi, kami terus naik ke hotel, melepaskan kepenatan kerana esok ada satu hari lagi untuk berjuang.....

Bangun!! Bangun!!! tepuk dinding jek.... ehh.. terlupa kak Zai n kak Atie.. malam tadi kak Zai tak join kiteorang makan.. so, dengan sepantas kilat tanya mira, "last nite kau ambik tak seluar kat bilik kak zai??" "tak kak hajar sebab kak zai x balik lagi..." sudahhh!!! guek ketuk biliknya ngak dibukak... keadaan menjadi kelam kabut.. call hp x dapat... bertambah panic... masing-masing memang macam orang gila dah time ni memikirkan hal kak zai dan kak atie... yang ngek nya, tak terfikir ke agaknya dia dah turun breakfast ke ape ke... dengan sepantas kilat, tanpa mandi, terus berlari ke lobi untuk tgk kak zai tgh breakfast ke agaknya... ya.... kak zai sedang sedap menyuap roti bakar ke mulut nya.... kak zai!!!!!!! ingat kak zai dah hilang!!!!!!!!!! huh.. hampir gugur jantung ku wahai mummy angkat ku.. kekeke... hari ni kami berpecah.... sepupu-sepupu saya nak ke Mangga 2 dan Tanah Abang memandangkan Nina tak membeli baju tunang lagi... orang beli kau tak nak beli.. lepas tu nak pergi pulak.. memang kene flying kick kan!!! saya pulak nak mencari telekung.. telekung berada di Thamrin City... so hari ni saya memberanikan diri... Nina, Kak Long, Comel, Angah n Mira satu group... kak Zai dan kak Atie satu group.. saya sendirian... tapi pagi tu kak Zai ajak pi Pasar Senin... ya Allah.. mbak!! ini pasar ke ape?? kok ngeri temen mbak!!! serius! saya tak suggest korang pergi sini! bahaya weyh! dah la jauh.. kalau kene jual memang sia-sia.. Alhamdulillah.. selamat aku sampai Malaysia! selepas balik dari Pasar Senin yang gendeng tu, saya berjalan sendirian di Thamrin City memandangkan hotel memang di situ.. saya mencari telekung yang dikirim selain membelikan souvenir untuk kawan-kawan.. saya ke satu kedai, angah minta tolong belikan telekung kawan dia.. saya bagitau abang yang menjual tu... "berapa satu mas?" "Rp180,000" "ngak mahu! saya mahu Rp150,000!! kawan saya bagi uang nya Rp150,000 aja... saya mahu dua.. " lepas penat pujuk rayu, dia bagi la... saya ambik 3.. sebab yang mengirimnya 3 orang... bile saya membayar Rp450,000 dia kata saya bayar banyak.. saya jadi pelik la.. "banyak sangat ni mbak!!! " ha??? apa banyak nya.... rupa nya 2 telekung Rp150,000!!! mak aiii!!! dari harga 1 telekung Rp180,000, saya tawar dapat 2 Rp150,000!! saya rasa ni miscommunication ... hahaha.. saya terus keluar kan dari backpack saya yang telah saya masuk kan... "saya ngak mahu yang murah! saya nak yang satu Rp150,000!!" terus dia bagi saya yang sulaman nya sangat penuh dan sangat cantik!!!!!! Alhamdulillah.. memang puas hati beli telekung! telekung travel saya beli banyak... yang memberi duet, saya belikan yang besar dan mahal.. kualiti nya pun sangat bagus!!! tapi untuk souvenir, memandangkan banyak perlu dibeli, saya beli yang murah sedikit... selesai membeli telekung dan lace dan barang orang semua.. sudah tiba masa nya... MY TURN!!! mencari barangan sendiri.. saya beli dress lebih 6 helai memandangkan sehelai berharga RM35! berjenis-jenis daku membeli... buat pi office konon nya.. tak sedar dah gemuk! nak pakai dress... chettt!!! selesai semua nya, saya terus balik ke hotel dan melemparkan diri ke atas katil... group Mangga 2 telah pulang!! wahh.. masing-masing menyampah aku tengok!! "kak Hajar.. tengok la!!! tengok la..." chett... kata duet dah habis.... "pakai duet sape plak... kata tinggal Rp100,000 jek! " "kad geseknya kan ada! " ya Allah... beli lace 4 meter Rp1.6 juta????!!!!! memang kaya gilaaa!!! dalam RM500... murah sangat la.. sebab kalau dekat KL, semeter tu RM500 mahu nya.. memang sangat lawa... masing-masing duk memperagakan barang masing-masing... jaga korang kalau beg lebih berat! aku sembelih sorang-sorang!! saya juga kerisauan.. tp saya dah book kak Zai, kalau terlebih tumpang kak Zai.. he he he! otak politik ok! oohhh.. isu si Comel.. kalau iya pun beli barang banyak, semua benda nak dijahanamkan nya kat hotel tu... korang tu, dah terang lagi bersuluh kat rak lekat kat dinding tepi katil tulis, "jangan pijak!" entah apa kene dipijak nya jugak! ambik kau!! patah!!! panic gila masa ni.... kami deal baik dengan org hotel.. huh.. lega! Mel.. kau jangan buat kerja gila ni lagi ya.... ingat itu kali terakhir... dia boleh berlari dari bilik dia ke bilik saya melompat sekuat hati, sekali lagggiiiiii!!!!!!! katil pulak patah dikerjakan nya!! masa ni.. masing-masing dah geram sangat! "weyh! kau nak jadi mo**** ape!!!!!! habis semua nak dijahanamkan! " huh... memang pening orang hotel dikerjakan kiteorang... dengan pekerja hotel terpaksa 10 kali ketuk pintu bilik.. "mbak.. suara nya diperlahankan ya..." korang bayangkan... ada 360 bilik kat situ...suara kiteorang paling kuat sebab 2 floor je.. malam nya, kami terus makan malam bersama... ehh.. lupa nak bagitau... try baju kak Long ala-ala sepasang sayap... depan cermin sambil menyanyi!! hahaha.. kaftan.. kak long! lawa la baju.. jom turun kat bawah pi carik.. kak Long ni bagus tau.. dia turutkan nya jugak.. jom.... x dapat yang exact mcm kak Long punye... tp dapat la juga ala-ala sepasang sayap tu...  ok! puas hati! (pening lelaki kalau dapat aku kan! kaki shopping..shopping barang murah je ok.. dun worry bebeh.. ) Kami makan bersama 8 orang... malam ni memang sakan gelak... bergelak ketawa macam restaurant ni kami yang punya... orang lain dah balik kiteorang tak balik lagi... dah kene hint dihalau baru la bali.. tiba tiba.... "kak hajar! jom kite karok!! ada 50% discount!!!" korang boleh terfikir tak, pi holiday, sempat lagi berkaraoke... so semua nya setuju, kiteorang terus la pi.. memang sakan masing-masing!! habis lagu hindustan, indonesia, tangkap cintan, tangkap leleh... semua menyanyi je!!!! 2 jam lagi gitu! setelah penat, kami pun terus tamatkan sesi karaoke dan terus menuju ke hotel untuk kemas untuk pulang....

hari untuk pulang.. percutian yang sangat singkat!!! selepas breakfast... kami terus siap-siap ke airport... percutian yang cukup singkat tetapi memberi 1000 makna.. sangat gembira... dapat sepupu kepala yang sama-sama gila... hahaha... dalam flight semua dah tak banyak cakap sebab duet dah habis kan... dan sesampai nya di airport, kami berpecah dan pulang lah ke tempat masing-masing.... lepas beberapa hari, penuh twitter saya... "kak hajar! carik tiket ke jakarta!! mak kite pun nak ikut skali!!!" udahh.. aku bukak travel agency je la.... sorry guys! our focus now is Gold Coast.. dah tak mau jalan la!! nak simpan duet!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ok lah.. sampai sini aje.. kalau sesape perlukan tips ke Jakarta, boleh pm kat fb... akan ku reply sepantas kilat!!!  hey! esok saya dah dapat blackberry! celcom bagi gitu! nanti saya share BB pin ok! ehh.. jap.. BB pin boleh tahu no hp kite ke????? kalau boleh cancel nak share! ok.. gambar Jakarta ada x sampai 20 keping tapi nanti saya upload jugak la ya... :) Take care guys! Nite.... 

Psst: Man Utd menang weyh!!!! GGMU!!!!

3 comments :

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Unknown said...

sallam..
abang/akak..

Kami dari BANDUNG AMANAH TOUR & TRANSPORT
menawarkan sewa kereta murah dan service ok!
untuk melancong kat bandung dan jakarta, garut atau pun bogor..
kami juga memiliki driver yang berpengalaman di bidang pelancongan,
dan kami juga menjamin ke selesaan kereta nya..

harga kereta yang kami tawarkan :
-toyota avanza : RM 130/day
-suzuki APV : RM 130/day
-daihatsu luxio : RM 130/day
-suzuki ertiga : RM 130/day
-kijang inova : RM 150/day
-KIA Pregio : RM 170/day
-isuzu ELF (15 seat) : RM 195/day
-isuzu ELF (19 seat) : RM 250/day

harga kereta tersebut sudah termasuk :

-minyak
-parking dan pemandu
-boleh guna dari pukul 08 hingga 10 malam

kami juga menyediakan pakej hotel + transport seperti :

3D2N :
2 orang RM255/orang. ( 1 bilik )
4 orang RM199/orang. ( 2 bilik )
6 orang RM170/orang. ( 3 bilik )
*untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

4D3N :
2 orang RM355/orang. ( 1 bilik )
4 orang RM295/orang. ( 2 bilik )
6 orang RM270/orang. ( 3 bilik )
*untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

5D4N :
2 orang RM480/orang. ( 1 bilik )
4 orang RM325/orang. ( 2 bilik )
6 orang RM295/orang. ( 3 bilik )

*untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)
**jangan ter agak-agak bila abang/akak menginginkan pakej yang sesuai bajet..

service inshaAllah memuaskan, YOUR SATISFACTION IS OUR PRIORITY!

hotel yang kami sediakan,hotel berbintang ** dan dijamin selesa
ade pula pakej jimat transport & homestay / guesthouse / apartment,
untuk mengenai pakej selengkap nya,abang / akak boleh whatsapp saya...

SEBARANG PERTANYAAN SILA CONTACT :
whatsapp : +62 83821789103
call : +62 8812057848
email : touramanahbandung@yahoo.com
FB page : https://www.facebook.com/bandungamanah
blog : bandung-indah.blogspot.com

TIARA TOURS said...

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.





SERVICES TERMASUK :
1. TRANSPORT
2. PEMANDU PELANCONGAN
3. HOTEL 3 BINTANG
4. BREAKFAST 3X
5. MAKAN TENGAH HARI 3X
6. DINNER 3X
7. SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
8. KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
9. MINERAL WATER

BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
TIARA TOURS INDONESIA
JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285358982828
HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL