Friday, March 16, 2012

Pengalaman Di Madinah dan Mekah...

Assalammualaikum...

Hari ni saya ceritakan antara pengalaman-pengalaman yang berlaku di hadapan mata saya di Madinah dan di Mekah..

Mulakan di Madinah.. Madinah tak berapa banyak kalau di bandingkan di Mekah.. Tetapi di Madinah juga membuatkan saya lebih kuat... ketika di Rawdah... saya benar-benar diuji berada dalam keadaan yang berasak-asak...saya rasa anda tak akan rasa di Malaysia ni... (keadaan Rawdah ni bagi perempuan, bagi lelaki lebih proper...) kalau anda rasa pi PC fair dan buat anda nak pengsan, di Rawdah 100 kali buat anda akan pengsan.. Saya langsung tidak bergerak dan saya rasa kaki saya tak jejak pun pada ketika itu... lautan manusia ketika itu bertolak-tolak sehingga untuk mendapat oxigen pada tahap yang amat sukar...jika anda tidak tahan, maka anda akan prefer untuk keluar dr Rawdah.. sepupu saya fobia sehingga tidak mahu datang ke Rawdah lagi.. betapa gerun nya keadaan.. Mak tanya saya, nak pergi Rawdah lagi ke tak, saya hanya menggeleng kepala... keadaan yang tak boleh nak digambarkan, dan saya juga menjadi fobia...

Madinah tidak seperti Mekah.. Bangunan yang tinggi... boleh sesat kat sana.. Ada makcik dalam group kami, dia terlepas dari anak dia, hilang kat sana... beberapa jam selepas itu baru jumpa... Jalan pergi mesti kene ingat, kalau tak, tak tuju ke hotel.. Saya seperti biasa menjadi guide kepada mak, makcik-makcik dan sepupu-sepupu... Alhamdulillah.. Allah bagi saya ingatan yang kuat... tapi saya salute dengan abah... walaupun abah stroke, abah pi masjid sendiri, balik abah tuju ke hotel...

Di Madinah, untuk membawa masuk kamera dan hp camera sangat strict! so, saya ajar anda supaya meletakkan camera dan hp camera anda di stokin.. tidak seperti Mekah.. Mekah certain pintu je ada polis... Madinah boleh dikatakan semua pintu untuk wanita... tension sungguh!!

Sekarang kita cerita ke Mekah pula...

1st time saya sampai ke Mekah, saya terus ke Masjidil Haram... tiba-tiba orang berasak-asak kan sebelah saya... menggeletar lutut saya seketika... Jenazah diusung untuk di bawa masuk ke dalam Masjidil Haram... terdetik di hati saya, ya Allah.. betapa beruntungnya jenazah ini di sembahyangkan di Masjidil Haram... Setiap waktu, selepas selesai solat fardhu, pasti akan ada solat jenazah.. pada mulanya saya memang tak tahu cara-cara solat jenazah dan saya tidak melakukan nya... tetapi saya belajar dengan mak, Alhamdulillah saya dapat menunaikan solat jenazah... dan lagi menggembirakan dan membuat saya berebut untuk melakukan solat jenazah adalah melakukan solat jenazah mendapat 1 qirat (ganjaran pahala yang sangat banyak sama dengan Bukit Uhud). Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Thank you Allah!!

Di Mekah berbeza dengan di Madinah.. Ada satu perkara sehingga hari ini saya musykil, adakah Al-Quran ini diletakkan sama taraf dengan buku-buku lain?? kenapa saya cakap macam ni, anda jangan pelik bila anda ke sana, Quran diletakkan sama taraf dengan kaki.... Depan mata saya, berapa kali Al-Quran dilangkah, saya tegurkan beberapa kali kepada yang mengambil Al-Quran tetapi tidak diendahnya sehingga saya sendiri yang mengambil Quran tu... Bukan bangsa Arab, Turki, Pakistan sahaja macam tu, tetapi bangsa Melayu, Indonesia pun sama je... ada orang Melayu ni, di Mekah, tempat sujud kite lalu lalang orang bangsa lain.. Quran diletak kan di situ.. ada sekali cousin saya terpijak al-Quran... Betapa takutnya cousin saya ketika tu... Mereka tak sensitif perkara-perkara macam tu.. itu yang buat saya pelik teramat...

Seterusnya, hari saya berjalan-jalan di sekitar kawasan Mekah... Hati saya tersentuh melihat kanak-kanak kecik menjerit-jerit meminta sedekah... ketika itu saya menemani sepupu saya untuk membeli kurma... Yang membuat menyayat hati saya apabila melihat kanak-kanak ini seperti dihantar satu sindiket dimana kesemua mereka tidak mempunyai tangan... ada yang tangan kanan kudung, tangan kiri kudung, ada yang 2-2 kudung, ada yang dicacatkan kaki nya.. ya Allah... mengalir airmata saya seketika... apa salah anak-anak ini sehingga dihukum begini sekali??? Untuk pengetahuan anda semua, sangat susah untuk kami ada 1 riyal.. tetapi agak mengejutkan juga pada saya, masa kami ingin bersedekah, 1 riyal sangat banyak dalam purse saya dan sepupu saya.. Alhamdulillah.. tak ada seorang pun anak-anak kecil terlepas dari mendapat bantuan yang tidak seberapa dari kami... bukan seorang dua orang ya.. tapi dalam 20 orang dan mungkin lebih.... sangat ramai... :'( dekat sana kesusahan terhadap pelarian black people sangat ramai.. anak-anak kecil menjual makanan burung merpati.. selepas itu, akan ada tukang bersih menyapu dan buang ke dalam tong sampah... mereka akan kutip dan jual semula.. huh.. betapa susahnya mereka nak hidup... dalam hati saya terfikir, apa malang hidup mereka, mencari sesuap nasi di negara orang... kalau mereka kena tangkap, akan dihantar pulang ke negara.. kalau seperti di Africa, mereka nak kerja apa? negara mereka yang kering kontang, perang saudara... apa yang saya mampu bantu untuk mereka?? ya Allah.. harap-harap satu hari nanti saya dapat menjadi pejuang dan menghapuskan kemisikinan di dunia... :'( ni ada cerita.. malam terakhir kami di Mekah.. ada seorang budak Arab sangat comel.. dia menjual tisu.. pada ketika itu, memang saya memerlukan tisu.. tapi saya tak ada duet kecik, saya pinjam duet kak Long 5 riyal untuk bagi pada budak tu dengan niat bersedekah... Budak arab tu panggil kawan dia sebab terlalu gembira dapat 5 riyal.. datang lagi seorang anak arab.. tapi ketika itu kami ada 2 riyal je.. yang lain 50 riyal... 50 riyal tu la nak dibawa balik untuk bekal ke airport... budak tu tak nak 2 riyal sehingga saya terpaksa cakap samada dia nak atau tidak.. dia ambil juga tapi dia merajuk dengan saya.. sedihnya hati saya.... hai anak.. kalaulah saya boleh bawak balik dan jaga kamu di Malaysia, sudah tentu saya akan lakukan.....

Cerita seterusnya mengenai seorang budak ni... haiishh.. Aisyah.. Aisyah... saya ada masalah.. masalah tak boleh tengok darah.. confirm saya nak pitam.. entah macam mana.. saya berada di tingkat 9... budak-budak kecik ni main lari-lari kat tangga... Aisyah boleh tersadung kat tangga... dan apa jadi kat dia??? ketika itu saya nak turun lift... saya nampak je dia, saya menjerit suruh dia naik atas.. dagu Aisyah koyak.. ya Allah.. darah mengalir tanpa henti.. saya kuatkan semangat untuk tekap dagu Aisyah dari darah mengalir...kekuatan datang secara tiba-tiba... dalam hati saya banyak beristighfar supaya saya tak pengsan ketika itu... Aisyah budak kuat... Syukur ya Allah.. saya minta Fattah (pembantu kami di Mekah) cari klinik.. Aisyah kena 3 jahitan... selepas itu mak dia menceritakan kepada saya, sehari sebelum Aisyah jatuh, masa sa'ei Aisyah request kat mak dia nak naik wheelchair sebab sa'ei jalan jauh... Allah makbulkan doa Aisyah, esok lepas dia terima jahitan, dia dapat naik wheelchair untuk sa'ei... hihihi.. Aisyah Aisyah... itu sebab ada budak panggil saya kakak pertolongan.. sebab saya membantu Aisyah di sana.. hihihi...

Di Mekah saya menjadi seorang yang sangat tegas.. Baik dengan orang tua mahupun orang muda... saya tak tahu lah kategori tegas ataupun kurang ajar...ada sekali ni saya baru lepas demam.. baru selesai solat Isya', orang-orang Turki ni suka tolak menolak... dengan badan yang ketika itu tidak sihat ditambah sakit orang tolak menolak dari belakang, saya pusing dan menjerit ke orang Turki tu, "you go first!!!" Lepas tu baru rasa tersedar.. ya Allah.. apa aku dah buat ni... itu sekali... seterusnya, saya pergi membelikan abah ice cream... memandangkan abah ni strokee, so orang letak pape kat abah pun, abah senyum je sebab mungkin kudrat abah tak mampu untuk melawan... so, saya pusing ternampak seorang Arab ni tengah sapu entah perfume ke minyak ape ntah, saya boleh jerit pada Arab tu, "La'!! La'!! La'!!" Arab tu nampak cuak, mintak maaf dan terus pergi.. tetapi orang disekeliling saya agak tergamam melihat saya macam tu... sekali lagi... ya Allah.. apa aku dah buat ni... dan sekali lagi ketika membeli-belah, apabila Bangladesh cakap "Malaysia Bakhil!!!" saya datang ke muka Bangladesh, saya cakap dengan tegas, "don't say like that!! Malaysia La' Bakhil!!!" main hentam je bahasa arab... Bangladesh tu nampak cuak dan cari saya mintak maaf... ya Allah.. saya tak tahu kenapa dengan saya... saya rasa saya terlalu berani di negara orang... Astaghfirullah...

Di Mekah saya tak henti-henti berdoa... tapi saya menyesal kerana ada satu doa yang saya lupa baca...saya mendoakan rakyat di Palestin, Syria, dan semua negara Islam aman damai, selamat dari anasir luar tapi saya lupa untuk berdoa bagilah saya peluang untuk menghulurkan bantuan ke sana.. ya Allah.. saya teringin untuk ke sana membantu anak-anak kecil di sana.. untuk membantu wang ringgit mungkin tidak banyak mana, tetapi kalau membantu dari tenaga, ilmu, sepenuhnya saya rela membantu....(saya dah tak takut darah!!!!) itu yang saya tidak dapat berdoa... :'( Alhamdulillah, semua doa sahabat-sahabat saya, saya telah bacakan di tempat mustajab... Antara doa saya sendiri yang termakbul adalah untuk mendapat bonus.. hihihi.. Alhamdulillah.. saya berdoa dekat sana, ya Allah dapatkanlah bonus.... Syukur yang teramat.. ketika saya bermiqat di Hudaibiyah, saya sempat check email dari Boss.. Boss bagitau ada bonus dan berganda dari tahun sebelum nya.. ya Allah!! Alhamdulillah... Thank you Allah!! saya rasa nak menjerit ketika itu... itu antara satu doa yang termakbul... dan ada juga berita dari seseorang minta saya berdoa untuk dia dapatkan kerja.. maka sepanjang di sana, hanya dia seorang dalam fikiran saya...saya pasti tak melupakan dia... kemana sahaja nama dia pasti disebut... mendapat kerja yang menggembirakan hatinya, yang memberi gaji lumayan, yang memudahkan segala urusannya dan memberi kebahagiaan dunia dan akhirat.. ketika saya disana, dia mesej saya dia dah dapat interview, Alhamdulillah.. lega hati saya..saya berdoa di hadapan kaabah supaya dia mendapat job tu... dan hari ni dia bagitau dia dah dapat kerja tu... Alhamdulillah.. Thank you Allah... doa saya hanya sebahagian kecil saja.. Usaha dan doa dia yang lebih membuatkan dia dapat job tu.. He deserve!! Tahniah! lepas ni awak dengan dunia awak, saya dengan dunia saya.. mungkin kita tak kan bersama... mungkin ada silap Hajar yang awak tak boleh maafkan.. semoga awak bertemu dengan orang yang awak cintai... mungkin Hajar tak cukup baik untuk awak jikalau nak dibandingkan diri awak yang sangat baik terhadap Hajar.. Apa pun hajat Hajar tercapai untuk mendoakan kejayaan awak di Mekah.. walaupun pernah satu ketika dulu Hajar cakap Hajar tak nak doakan awak kat sana, tapi Hajar tak sekejam tu... Tak kan Hajar nak tengok orang yang pernah membahagiakan Hajar jatuh... Hajar tak sekejam tu.. hajar doakan yang terbaik untuk awak di sana.. Mulut hajar tak henti mendoakan awak.. Hajar risau kalau awak tak dapat kerja... Tapi hari ini, awak bagitau awak dah dapat kerja, Hajar rasa bersyukur sangat walaupun Hajar tahu semakin lama semakin jauh jarak kita... Mungkin Hajar tak layak untuk menjadi pasangan hidup awak, awak lebih layak untuk mendapat 1000 kali lebih baik dari Hajar... Awak jaga diri baik-baik...


Sekian sahaja pengalaman saya di Madinah dan Mekah.. InsyaAllah semoga menjadi tetamu Allah lagi ke sana... Jujur saya katakan, setiap kali tengok gambar Kaabah, secara automatic airmata saya terus mengalir.... terlalu rindu dan terlalu sedih berjauhan dengan Baitullah... :'(

Take care semua.. doakan saya sihat seperti sediakala... :)

6 comments :

fawwa said...

awk kena yakin dengan jodoh ketentuan ALLAH..andai Dia ingin permudahkan, maka akan mudahlah ia...dan andai belum jodohnya,awk buat macam mana pon, tp ia xkan wujud jugak perhubungan itu...perasaan cinta itu boleh dipupuk, tp kalau ada btol lelaki yang btol2 serious dengan awk, menghargai awk..mungkin xsalah awk berikan die peluang.. kalau adalah..dan kalau xde mungkin memang belum la tu....

HAJAR said...

yup... saya dah usaha.. semuanya saya berserah kepada Allah... yup.. sudah pasti saya akan membuka ruang pada orang lain tetapi mungkin setahun lagi.. buat masa ni saya tak nak fikir pape... Bak kata akak saya sendiri, nak pulihkan sesuatu keadaan bukannya senang... mengambil masa yang lama.. cume akak saya minta kalau saya betul-betul yakin dan mintak pada Allah, kalau perasaan tu kuat, tak payah la tunggu setahun... tapi saya masih x mampu berfikir apa-apa buat masa ni...:)

fawwa said...

kadangkala single nie pon ok aje jugak...cam sy, orang yang btol2 sayangkan sy dah pergi jauh..sangat jauh and rasanya kalau jumpa pon sekadar dalam mimpi...coz dia dh xde lagi...orang yang sy harapkn akan bagi kebahagiaan pd sy, rupanya menghancurkan..dan sy xdapat nak buat apa2 sangat pon...waktu nie menyesal pon xde guna, even memang sy skang ni dalam penyesalan..mengharapkn sesuatu yang sy xpasti akan kecapi atau tidak..

HAJAR said...

sebab awak memilih orang yang salah untuk beri kebahagiaan...

fawwa said...

yeap..btol la tu..dan tu yangs sy xnak andai cam berulang kt awk..
orang yang bersungguh kt saye,sy xhargai..sy xpon amik peduli..2 kali die btol2 lamar sy, siap cakap dengan ayah sy..tp kena tolak..last, time convo..die datang bagi bunga and cincin..pon sy tolak and masuk tong sampah..tu hari terakhir sebelum die accident dekat area seremban..nak balik u die..
and tunang yg sy harapkan btol2 hargai sy..rupenyea sy bertepuk sebelah tangan..indah khabar dari rupa..

MH8625 said...

Minta maaf Hajar, Hajar ada doakan untuk diri Hajar sendiri tak waktu kat sana ie Minta syafaat dari Nabi Muhammad S.A.W atau semua yg berkaitan dengan diri Hajar? Risau bila Hajar hanya fikirkan diri orang lain. Takut Hajar terlupa untuk diri Hajar sendiri. Saya juga ada pengalaman indah di sana. Alhamdulillah :) Teruskan believing in Allah S.W.T. InsyaAllah.