Sunday, February 23, 2014

Ohh my Shares!!!

Assalamualaikum..
Hye hye hye!!! Ok.. sangat letih…dari semalam nak settlekan pasal passport... cukup mencabar... tadi pi utc sentul petang.. tapi Alhamdulillah semua settle... maka bermulalah pengembaraan bekerja...
Ok la.. hari ni just nak share tentang saham.. Hajar bukan investor yang hebat tapi boleh la kalau setakat nak main invest sikit-sikit.. carik side income.. huhuhuhu… hajar cuma share apa yang hajar tahu.. dan selebihnya korang google.. ini apa hjr tahu tau….
Apa tu saham? Saham adalah pegangan hak milik sesuatu syarikat dalam bentuk ekuiti.. lagi besar  kuantiti, lagi berkuasa pemegang salam dalam sesebuah syarikat..  Macam sekarang, hjr bukan main IPO je.. (Initial Public Offering) tapi hajar main jugak saham yang dah listing kat main market.. Apa tu IPO? Terbitan Saham Awam (IPO) adalah saham baru yang dikeluarkan oleh syarikat untuk mendapatkan tambahan modal dari pelabur awam. Ada 2 cara utk apply IPO ni ada 2.. 1. Beli dkat ATM machine @ online…. Ataupun melalui MITI (kelebihan untuk bumiputera, sebab diperuntukkan untuk bumiputera sahaja).. Yang menarik nya tentang IPO ni adalah kebanyakan nya kita beli dengan harga yang rendah sebelum listing di main market, hari dia listing tu nanti.. boooommm!! Harga terus naik n boleh jual.. dan satu lagi yang best nya pasal IPO ni, kita tak bayar brokerage fee, tak bayar stamp duty, tak bayar clearing fee... tapi sekarang ni tak ada IPO lagi.. tu sy beli share yang dah listing.. kena la bayar brokerage fee n etc..
Saham apa yang saya beli??? 1st saya akan tengok industry company ni.. buat apa.. tp saya x beli selain oil n gas.. sebab oil n gas paling mantoppp…n then saya tengok prospectus… tgk account management company tu.. compare kan 2 tahun berturut-turut..  kalau meningkat, that’s good.. tapi kekadang saham ni ada je time kite dapat IPO ingat dah harga rendah, bile listing drop habis.. it’s ok.. jangan kelam kabut.. kalau beli oil n gas, InsyaAllah simpan je saham tu.. pasti akan naik.. ni experience saya membeli saham Hibiscus.. saya beli 20 lot = 200 unit… masa tu baru je berjinak-jinak… 1 unit 75 sen.. kalau 200 unit = RM1500… siapa yang beli 1 unit, akan dapat free 1 unit hibiscus, akan dapat free 1 unit warrant hibiscus.. umpama beli 1 emak dapat 1 anak.. so saya dapat, 2000 unit shares of hisbiscus dan juga 2000 unit shares warrant utk hibiscus.. hari listing, dari 75 sen drop 50 sen.. itu pun dah combine total emak dan anak.. cume 50 sen!! Sure memang rugi la… tapi saya simpan… simpan.. dan simpan.. after 3-4 months, tiba-tiba hibiscus dapat project.. booommm!!! Shares yang saya invest rm1500 melonjak rm3000.. saya terus jual! Alhamdulillah.. rezeki saya RM1500.. siapa yang masih simpan lagi IPO nya yang dibeli dengan harga 75 sen, hari ini (21/2/2014) total emak dan anak adalah… RM3.71!!!sedangkan beli hanya 75 sen!! Heyyy!! Hanya dalam 3 tahun sahaja! Kalau u beli 100 lot = 10,000 unit = RM7,500 pada hari ini akan jadi RM37,100!!! U dapat dalam RM28,000 tolak dengan brokerage + fees… See!!!!! Memang best.. itu masa baru-baru lagi... tak tahu sangat...
Macam mana nak main saham?? Sangat senang… Memula carik memana dealer ni.. saya ada contact.. Keong nama nya.. dia akan datang tempat you all utk bukak trading account & CDS account…  saya bukak under CIMB Investment… Keong akan ajar A hingga Z macam mana nak trade.. tapi macam saya, experience bekerja di investment bank dah cukup memadai… Jadi saya tak ada masalah… Lepas tu bukak trading account & CDS account, CDS akan link dengan trading.. Just bukak trading website CIMB.. (nanti Keong guide, please jangan cakap tak tahu.. tak belajar memang tak tahu.. )  lepas tu dah boleh trade… Keong akan bagi handout cara nak trade, cara nak beli shares, cara nak jual shares.. kalau ajar anak sedara saya umur 10 tahun pun dia boleh buat..  trust me! Utk open trading account n cds account ni, apa yang diperlukan adalah bank statement, IC dan RM10 fee.. tu sahaja..
Dalam main saham ni, ada jugak yang tak boleh nya.. bukan semua nya boleh.. ada yang tak boleh nya... boleh baca kat sini... Saham
saya bagi ni secara apa saya tahu... korang kena rajin google n bukak website klse wokey...

bye.. nyte..take care!

12 comments :

Unknown said...

UMWOG masa listing thun lps beli x?

HAJAR said...

x beli.... sedih sungguh... skrg harga berapa??? tengah duk beli barakah.. katanya bakal naik...

A Peacemaker said...

Cik Hajar,
boleh cadangkan apa2 buku panduan y bagus tentang investment.. sy nak tau lebih mendalam lagi..baru stat beli saham

HAJAR said...

Saya banyak google.. Kena rajin bukak website klse.. Semua nya ada kat situ... InsyaAllah.. Main shares ni mudah faham..

Unknown said...

Salam, nak mintak nombor Keong boleh? tgh google nak bukak akaun CDS jumpa blog nih. -Zahid-

HAJAR said...

0169832490 Keong

Cr. Siti Hazreen Shahrom said...

Oh bestnyer...nak cuba gak nanti ;)

aLL.in said...

tumpanng info keong , semua yg share kat Web pasal beli ipo tapi cara jual cmna erk?? Saya guna cimbcliks harap2 la keong dapat bagi info cara nak jual saham ipo ni. saham ipo ni xda expire date ker??

Ahmad Syamir said...

Hailah kawan.. tak sangka rajin ko mencoret.. haha.. good job..

Unknown said...

Salam, boleh x ajar cmner nk jual blik ipo listing?? Plz email me at mohdhafizasyraf89@gmail.com.. thu beli j tp x jual2 lgi.. ahakz. Thankz a lot

Muiz said...

Salam,aktif lagi dlm saham?rasa nk belajar..boleh tlg ajar x?boleh email sy di muhd_muiz88@yahoo.com

Badri said...

Cik hajar blh tak ajar mcm mana nak tgk saham yg baik utk beli. Saya masih baru dlm dunia pelaburan ni.