Monday, February 17, 2014

Yang dicari...

Assalamualaikum..
hye hye hye... ok.. perut lapar ok!! start buat kerja pukul 7.45 am until now.. so I need a rest 15 mins.. ok la tu.. start kerja kul 8.30 pagi, awal 45 mins buat kerja wokey.. so, 15 mins untuk update blog..
dah baca buku cerita cinta Ahmad Ammar?? (ok terus dalam otak set, anak aku nanti nak namakan Ahmad Ammar!! Biar jadi macam Arwah Ammar jugakkk..) saya menangis-nangis membaca cerita mak dia.. bayangakan surat seorang emak kepada anaknya yang telah meninggal dunia... berjurai airmata anak jerung.. memang sedih.. boleh bayangkan betapa bertuahnya emak ayah Ammar kerana mempunyai seorang anak yang sangat baik.. Bila masa lapang, menghafal al-quran... Subhanallah.. semga bakal anak-anak saya pun jadi macam Ammar... eceeh..berangan..
Tapi kan bila saya membaca buku Ammar ni, saya tahu sebuah perjuangan itu sangat sukar.. saya tertarik membaca cerita tentang abg ipar Ammar.. dia sanggup meninggalkan pekerjaan nya sebagai seorang lawyer semata-mata berjihad di jalan Allah.. Allahu Rabbi... betapa untung nya kakak Ammar.... best kan.. Jadi, selepas membaca buku itu, hati saya mula terbuka... yang berjuang bersama-sama ayah mertua... cerita di dalam buku ini cukup untuk menyedarkan saya pelbagai perkara... setelah setahun lebih saya merana, sebab dipermainkan oleh orang pantai Timur, (3 kali berturut-turut) saya cukup serik untuk mencari orang pantai Timur lagi... saya ingin membuka lembaran baru... saya mahu mulakan hidup baru saya.. jujur saya katakan, jika rezeki saya tiada untuk menyambung pelajaran ke UK, saya akan mulakan misi untuk mencari pemilik tulang rusuk saya... itulah saya telah fikirkan sejak 2-3 minggu lepas... apa lagi nak dicari.. umur 28 dah kan...
Selalu orang tanya saya, apa ciri-cirinya.. yup.. terlalu banyak ciri-ciri yang saya nak... kalau orang tanya, nak macam Fahrin Ahmad? haha.. secara fizikal memang la nak macam FA.. sebab sedap mata memandang di mata saya... eceeehh... gedik la kau Hajar!  tapi yes... (sure lepas ni adalah orang cakap, hajar nak carik laki!! sukahati kamu nak cakap apa sekalipun... at least saya tak berpeluk dekat public, pakai baju tak senonoh.. saya dah bosan dengan manusia-manusia jenis macam ni.. jangan suka sangat mengata orang.. tak baik tau!! satu jari menunjuk orang, 4 jari menunjuk diri kita)
Pilihan saya??
1. Saya suka lelaki yang friendly tapi bukan gatal... friendly maksud di sini, dia boleh campur saudara mara saya.. dia tak kisah jika bersama kawan-kawan saya...
2. Dia mesti sekepala dengan saya.. ada mission & vission.. bukan rasa nak hidup di tahap yang sama, tetapi ada usaha untuk perbaiki kehidupan..
3. Saya tak suka lelaki terlalu caring... sangat merimaskan saya.. ini tidak, jari terhiris pisau, tapi macam terhiris kat leher risau nya.. adooii... rimas.. rimas...
4. Saya tak suka lelaki memaksa saya.. Bila saya cakap, saya tak nak, saya tak nak.. mungkin ada kata besar kepala.. Nope! sudah tentu tidak... Cuma kalau saya tak nak, maknanya ada reason tersendiri kenapa saya tak nak.. harap sangat memahami..
5. Saya memang sukakan sesuatu yang suprise.. tapi ini bukanlah priority untuk menepati ciri-ciri saya nak.. bukan semua lelaki tu pandai buat "SUPPPPRRRIIIISSEEE!!".. terlebih suprise, semput pulak aku nanti... hahahhaa..
6. Saya seorang yang sangat independent... saya boleh kemana-mana sendiri.. Jadi saya nak husband yang independent jugak bila satu hari nanti saya pergi dulu sebelum dia..
7. Saya tak suka lelaki menabur duit pada saya sebelum kahwin.. unless you're my husband... kecil tapak tangan, angkasa lepas saya tadahkan.. hahaha... tapi please... please dont tackle a girl with ur money.. bukan dengan saya je, tapi dengan perempuan lain sekali pun... sure, sebaik mana seorang lelaki tu, pasti dia akan mengungkit..
8. Saya suka lelaki yang simple.. tak de la dress up gila-gila.. ini tidak, saya pakai comot gila (sebab saya seorang yang sangat simple), dia pulak dress up macam ada dinner kat hotel 5 stars, bila tanya saya nak makan mana... saya cakap warung makcik depan tu... muka terus lain... saya ok je lelaki pakai tshirt, seluar bawah lutut.. tak jadi masalah pada saya, daripada pakai coat bagai... mataku terus membutang, mulut ku tergamam seribu kata..
9. Dia mestilah kaki berjalan macam saya.. saya suka berjalan.. lagi-lagi time saya stress... pergi tepi pantai, pergi cameron.. tak semua lelaki suka berjalan kan... tu nak carik sekepala..
10. Saya tak suka lelaki yang suka mendengar cerita dari mulut orang lain tentang diri saya.. Saya tidak bisu untuk berkata-kata... 
11. Pastikan keluarga si lelaki menerima saya.. Saya pernah ada experience, (orang pantai timur jugak).. Si emak dan nenek nya tak mengenali saya.. Hanya mendengar cerita dari mak su nya.. Dan judge saya seorang yang sosial.. Sedangkan mak abah saya didik saya dengan baik.. Cukup terjaga... Dan mak su nya sebaya saya.. Fuuhh... 
12. Dia suka makan masakan saya walaupun saya masak tak sedap.. Dia tetap kena puji.. "Ermm.. Sedapp.. " kalau ada yang kurang baru cakap... "Tapi...." Ok! Diterima.. Kekekeke.. 
13. Dia bukan cerewet tentang pemakaian saya.. Tak kira la dari handbag ke.. Jam ke.. Kasut ke.. Sebab sy jumpa ramai lelaki, ini tak kena itu tak kena.. Serabutnyaaa... Perempuan ni pulak setiap kali dating terpaksa la jadi orang bodoh beli baju baru.. Errmm..
14. Tidak merokok.. Saya ni dah la asthma, kalau dapat lelaki merokok, memang unacceptable laa... Saya operate hidung hari tu bukan sebab nak cantik, hidung sedia ada pun dah comel dah.. Tapi sebab saya asthma.. Orang merokok saya terus reject.. 
15. Saya tak suka orang tak punctual.. I cant live with these kind of people.. Sy seorg yg tepati masa... Sy x suka menunggu.. Sy akan rancang perjalanan saya.. Saya x nak buat orang tertunggu-tunggu...
16. Si lelaki mestilah pandai speaking english.. Bukan sebab apa, saya nak nanti anak-anak saya berhabuk cakap english.. Hihihi...  

7 comments :

Unknown said...

Break the rules, not the law, but break the rules. tu kata-kata Atok arnold. jgn ikut cakap dia!!!

Unknown said...

Patutlaaaaa...HA**M masa kt Celcom dulu terlebih surprise rupanyaaaa....!! HAHAHAHAHA...

kibdahlan said...

Aduhhhh.. bnyk jugak yg saya kena perbaiki....:(

HAJAR said...

Abang Amran nak carik gaduh kan??????? Saya tembak abg Amran kang!!! Haiishhh.. Main-main dengan daku!

HAJAR said...

Ha???? Errmm.. Hajar confuse.. Ini criteria hjr.. Mungkin criteria org lain, lain pulak.. Haha.. :)

HAJAR said...

Ok.. Now i know who you are.. Baru tanya abg Amran.. :)

Uuways said...

rasanya mcm saban tahun ada saja wishlist suami idaman yang dicari anda. byk jugak yg berubah2. mungkin bila dah jumpa yg hampir2 tepat, ada saja perkara lain yg tidak menyenangkan. begitulah manusia, tak pernah akan puas hati. ada baiknya didiamkan saja atau doa saja kepada Tuhan agar diketemukan yg dikehendaki. apa yg anda expect by publishing something like this every year. org yg penuhi ciri2 suami idaman membacanya lalu hubungi anda? tidak kah anda fikir jejaka tersebut juga punyai wishlist isteri idaman sendiri yang mungkin tidak dpt anda penuhi.

tidak perlulah terkongkong dan tercari2 seseorang yg hanya tepati citarasa anda. doakan saja yg terbaik. bukankah ada ayat al-Quran: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216).

sama juga dalam memilih jodoh. mungkin sesuatu yg anda tidak sukai itu yg terbaik untuk anda. atau mungkin yg sangat anda sukai bukanlah juga yg terbaik untuk anda.

just something to ponder.