Sunday, September 15, 2013

14 September....

14 September... Jikalau tahun lepas kami saudara mara berada di Jakarta... berbeza tahun ini.. kami bersama-sama berkumpul meraikan majlis perkahwinan kak Long.. berkata tentang perancangan Allah.. memang perancangan Allah itu cukup rahsia... 14 September 2012 saya sibuk mencari wedding lace untuk majlis perkahwinan saya yang sepatutnya pada tahun ini, manakala kak Long ketika itu tidak pun terfikir untuk mencari lace perkahwinan...  kita merancang, Allah menentukan... kak Long yang tidak ada angin ribut, tup tup mendapat berita untuk mendirikan rumahtangga.. Alhamdulillah... gembira sangat! Tetapi yang sepatutnya bakal mendirikan rumahtangga selepas raya, tidak kesampaian.. tersangkut di tengah jalan... perasaan sedih? Mana ada perasaan sedih lagi dah.. perkara dah lepas.. sekarang pun dah comfortable dengan kehidupan yang ada ni.. Alhamdulillah...

Tak pasti mungkin ramai masih tak tahu saya ni dah bebas dari “tahanan” seseorang.. maka pelbagai soalan ditanyakan.. Saya senyum dan hanya menjawab, “tak ada jodoh..” itu sahaja jawapan yang mampu diberikan.... apa lagi yang ingin dikata.. semua dah terjadi... 

Selesai kak Long dinikahkan, terserempak dengan cik Mimi.. mungkin saya orang pertama yang ucapkan cik Mimi Tahniah dapat menantu baru... Tak semena-mena cik Mimi terus peluk saya dan bisikkan “cik Mimi doakan hajar cepat jumpa jodoh hajar..” entah kenapa, hati saya terus sayu, bergenang airmata membasahi pipi.. Masih terasa bagaimana diperlakukan oleh seorang yang bernama lelaki.. terlalu kejam sehinggakan menjadikan saya manusia yang rendah harga diri.. membuatkan saya fobia... mungkin ramai yang melihat saya kuat tetapi hakikatnya saya tak kuat.. saya tak nak mereka melihat saya dengan pandangan sayu tetapi memandang saya dengan pandangan seorang wanita yang tabah...

Dan semalam jugalah banyak soalan diajukan bertanyakan bila lagi... fuuuhh.. payah sebenarnya.... bukan mudah untuk menjawab soalan mereka ini.. sudah dikatakan, ada jodoh nanti InsyaAllah saya akan jemput.. apakah jawapan ini masih tidak memadai? Mereka tak merasakan apa yang saya rasa.. kalau mereka ditempat saya, pasti mereka akan menjerit kesedihan.. tetapi saya tak melakukan seperti itu.... kerana saya percaya perancangan Allah itu lebih menarik daripada perancangan saya....

Alhamdulillah... semalam Allah masih memberi saya peluang untuk spend time dengan saudara mara saya.. itulah moment paling best... dan dirumah pulak, semua adik beradik berkumpul setelah 3 tahun... kecuali abang ngah tak ada kerana di MRSM Langkawi...  Saudara-mara saya sentiasa memberi semangat kepada saya, bukan mereka sahaja bahkan kawan-kawan saya juga... Alhamdulillah..


Ok la.. Cik Mimi invite ke rumah dia ni.. ada ngeteh-ngeteh bersama keluarga besar... semua akan berkumpul sekali lagi.. weee... bye!!!!

2 comments :

shahirahkhairudin said...

sesuai sangat peribadi dengan pemilik nama hajar ni. kuat !

saya doakan hajar sabar menanti jodoh yang telah ditetapkan Allah tiba. insyaAllah, lelaki yang baik menanti untuk hajar.

tetikuih said...

rilek la. kata anak jerung.