Monday, May 6, 2013

Jakarta Pula.. 03 Mei - 05 Mei 2013

Assalamualaikum.. Alhamdulillah… Allah bagi saya kekuatan hari ini.. Semalam saya demam teruk.. Balik dari Jakarta.. Tadi pulak, terpelecuk.. ya Allah.. dugaan… Ni kuatkan diri untuk bercerita tentang trip saya ke Jakarta… bila sebut tentang Jakarta, sure semua terfikir tentang shopping kan. Hihihi… yup.. termasuk saya.. ini kali ke 3 saya pijak kan kaki di bumi Jakarta.. Bumi yang macet setiap masa… jarang untuk kita melihat bumi ini tenang dari kenderaan… semua nya seperti hero jalanan.. membawa laju.. bajai??? Jangan cakap la.. seperti mahu terbang nyawa kita dibuatnya…

Flight saya kali ni jam 7.00 pagi waktu Malaysia.. Alhamdulillah selamat tiba di Jakarta jam 8 pagi waktu Indonesia, 9.00 pagi waktu Malaysia..lewat sejam dari bumi Malaya.. memandangkan saya membawa 10 orang, maka saya bercadang untuk sewa van Merc and alphard.. jangan memain… kat Malaysia pun x dpt naik.. hik hik hik.. terus menuju ke Thamrin City.. Saya ..book di Amaris Thamrin Hotel.. saya cadangkan kepada anda yang memang tujuan untuk bershopping, hotel ini adalah paling sesuai.. lokasi nya terletak di dalam shopping mall.. mudah untuk ke mana-mana dan terdapat restaurant.. memang best… Alhamdulillah.. cousins saya juga berpuas hati dengan hotel ini.. sebab nya, boleh turun naik sahaja.. barang dah banyak, naik atas, hantar barang.. kemudian, turun semula… sambung bershopping.. itu lah rutin kami sepanjang hari Jumaat.. untuk membeli telekung, kemeja, dress.. Thamrin City adalah tempat yang paling sesuai.. barangan kulit tiada ya.. x tahu kat mana jual…Thamrin City ni besar sangat.. memang tak larat la kalau terus menerus untuk berjalan.. sepupu saya jangan cakap la.. troli hypermart dibawak sampai ke bilik… punya la sakan… kalau boleh nak dibawa nya balik Thamrin City ke Pagoh…

Hari seterusnya kami ke Tanah Abang.. tp di Tanah Abang, kami spent time 2 hours je.. pi satu kedai lace, terus memborong… sekejap je.. tp berlakunya kesedihan di sini apabila satu plastic bag saya hilang.. ya Allah.. macam nak gila saya dibuatnya kerana saya membelikan orang… so, saya terpaksa menggantikan semula.. :’( perjalanan kami hanya sehingga pukul 12 tghari sahaja di Tanah Abang dan kembali semula ke Thamrin City.. duit berguni masih tak habis lagi..  tepat pukul 2 petang, saya telah sewa sebuah van untuk pusing jalan-jalan di bumi Jakarta… tak kemana pun.. duk dalam van je.. sebab macet… huhuhu… Kami ke Monas.. so sapa yang nak beli souvenir such as tshirt, key chain, fridge magnet, di Monas adalah tempat yang sesuai… ingat! Tawar habis-habisan.. tshirt size m dan L 3 helai Rp50,000 sahaja!! Kami dah tertipu beli 3 helai Rp100,000… adeeiihh.. saya lagi.. kawan saya kirim fridge magnet, harga nya 6 pieces, cume Rp40,000 tapi saya beli 1 piece Rp10,000… beli 3 so…. Huh!!! Memang tertipu daku!! Hjr yang dikatakan hebat dalam bargain pun boleh tertipu jugak kali ni ya… Pukul 6 kami dah berada di Thamrin City semula.. cousins saya masih tak puas bershopping.. mereka tukar duit dan sambung bershopping.. saya dan Ida?? Naik bilik.. kemas barang.. baring-baring… tak de hati nak shopping sebab dah kerap sangat ke sana dan bila terbayang banyak lagi baju x dipakai tp dibeli, saya membatalkan niat untuk membeli la… huhuhu…

Cadangan dan nasihat saya kepada yang ingin ke Jakarta :
1.       Bawak duit seguni sekali pun anda tetap kata tidak cukup… jadi cadangan saya bawak la berguni-guni…
2.       Jangan lupa makan di Solaria.. pilih mi + chicken teriyaki.. superbb!!
3.       Minum alpukat / avocado sebanyak mungkin.. sangat sedappppp!!!
4.       Kalau nak beli brownies, beli brand Amanda.. yang rasa raspberry.. sangat la sedap.. tp sy beli hari tu coklat n strawberry.. saya rasa mak saya punya..
5.       Naik bajai, mesti discount habis2an.. naik bajai tu Rp 15k – 20k je.. mintak Rp30k tu memang menipu.. mahal sangat!!
OK la.. itu je la kot untuk trip Jakarta saya.. orang kata saya x habis-habis berjalan… Alhamdulillah rezeki Allah kasi.. :) sepatutnya saya ke Gold Coast hari Rabu ni, tapi memandangkan ongkos udah habis, saya terpaksa burn tiket gold coast saya.. :( :( :(

No comments :