Saturday, October 20, 2012

Perbezaan Umrah dan Haji...

Simple post daripada saya.. Mungkin ramai lagi tak tahu membezakan antara umrah dan haji.. Mereka bertanyakan kepada saya, hjr pergi bulan berapa? saya jawab bulan 5-6... umrah ke haji?? saya jawab umrah... mungkin ramai x dapat lg mengetahui antara umrah dan haji.. Maid akak saya juga tadi bertanyakan antara umrah dan haji...

Perbezaan yang mudah sahaja :

1. Umrah boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja... tak kira bulan, hari, masa... manakala Haji dikerjakan pada 8-10 Zulhijjah.. waktu lain tak boleh ya.. bukan haji nama nya...

2. Rukun umrah lebih sikit daripada rukum haji...

3. Umrah boleh dilakukan pada musim haji, haji tidak boleh dilakukan ketika musim umrah... itu sebab setiap tahun kita raikan raya haji, sebab menyambut Aidiladha.. kalau musim haji banyak kali setahun, selalu la kita nak kene sambut raya haji pulak kan...  senang cerita, Aidiladha adalah waktu orang melakukan haji..

Ini paling simple yang saya bagitau.. :)

Harap-harap lepas ni orang lebih

No comments :