Tuesday, May 8, 2012

Jawapan Kepada Soalan Yang Saya Terima

Hye guys...

Ada seorang wanita mesej saya... dia bertanyakan saya, macam mana saya boleh berlagak happy sedangkan hati saya sedih....So, mungkin ada sikit perkara yang ingin saya share kan bersama kawan-kawan saya..

Saya diduga dengan pelbagai dugaan... Tapi yang saya cukup rasakan perit ketika umur saya 18 tahun... saya berhadapan dengan masalah yang terlalu besar... Rasa tak tertanggung ketika itu... Saya menangis setiap malam selama beberapa bulan.. Jujur saya katakan, kalau tak ada iman dalam diri, saya dah bunuh diri.. tetapi setiap masa saya berdoa minta Allah kuatkan semangat saya, permudahkan segala urusan, dan perkukuhkan hubungan keluarga kami.. Alhamdulillah.. berkat doa saya, keluarga saya, semua kembali baik...

Apa ingin saya tekankan disini, segala kesedihan yang datang semua nya dari Allah.. dan pada Allah juga kita mengadu dan memohon agar dipermudahkan segalanya... Allah mendengar doa kita.. Percayalah... Jika kita ada masalah, kita minta pada Allah... kalau manusia dengan manusia, mereka tidak suka meminta, tetapi dengan Allah, Allah suka hambaNya meminta kepadaNya... itu saya baca dalam satu buku.... Jadi mintalah apa sahaja, kalau kita betul-betul Istiqamah dalam melakukan sesuatu ibadah, InsyaAllah Allah akan tunaikan... Berdoa lah sebanyak mungkin selepas solat, di dalam solat, setiap waktu.. ada satu hadis ni bagitau, orang-orang yang tidak berdoa selepas solat adalah orang-orang yang terdiri daripada orang yang sombong dan bongkak.. bukan saya cakap tau tapi hadith yang cakap...

So, sekarang ni kalau saya sedih macam mana pun, hancur hati saya macam mana pun, depan kawan-kawan saya tetap mampu bersenyum.. kalau saya bersedih di depan kawan saya, apa kawan saya boleh bantu kan.... tetapi kalau saya bersedih di depan Allah, pasti Allah dengar doa saya....

Saya tanya anda, kalau kawan anda sentiasa moody, sedih bila berdepan dengan anda, anda rasa seronok x?? jujur saya katakan saya tak suka orang moody.. dan saya bukan kategori perempuan moody... kalau ada orang kata, "saya suka orang moody Hajar!!!" ok.. Hajar suggest awak jumpa doctor sakit jiwa ok... macam pelik je org cam ni.. hahahhaha..... so, bila berdepan dengan orang, jangan tunjukkan kita sedih, moody tak kena tempat, orang pun tak suka.. tapi kenalah chill bebeh.. macam Hajar... gelak memanjang... susah tau nak tengok Hajar sedih kalau face to face... sedih selalu kat FB je.. wahahahhaa!!

Itulah jawapan saya kepada soalan yang ditanyakan.... :)

Ok la... 10.47 malam... sesuai sangat la untuk saya tidur ni... Good Nyte... Assalammualaikum... :)

1 comment :

Ain Aziz said...

Good post. Used to be a moody person. I guess i am still a moody person at times. But i like the idea of not showing your moodiness to people but to hide it and instead tell all about your sadness and grievance to Allah. I know everybody knows this already but am glad that you are reminding. .