Friday, April 13, 2012

Satu Langkah....

Assalammualaikum...

Mungkin ketika Hajar tulis blog ni, ramai yang dah tidur... Tapi Hajar masih tak mampu melelapkan mata, mungkin side effect daripada ubat-ubat lung Hajar... Kalau perasan, Hajar selalu update waktu malam.. Mungkin juga malam tenang kalau nak dibandingkan di siang hari kan... Mungkin kali ni entry Hajar daripada yang lain...

Dari dulu saya selalu cakap, saya nak tukar pemakaian + imej saya... Kalau satu ketika dulu, saya seorang yang bertudung labuh, berbaju kurung.. ketika di zaman sekolah la kan.... dan berubah mengikut peredaran semasa.. masuk universiti, berjumpa lebih ramai orang, belajar bergaya... mula memakai pakaian yang menjolok mata... ketika itu tak terlintas di hati saya, dosa ke aku buat camni.... tak bersalah ke pakai tudung selempang... ya Allah... berapa banyak la dosa saya... jahil nya aku sehingga tidak mampu membezakan baik dan buruk....

Mungkin sebelum ini ada terima teguran dari orang-orang paling rapat tetapi cuma perubahan ini dilakukan sementara waktu dan selepas itu kembali semula kepada yang asal... huh... Kenapa la dengan diriku ini.... Kalau perasan, last year ada post saya mengenai azam 2012... yup.. memang saya cuba laksanakan tetapi saya manusia biasa.. saya juga ada buat silap... ada la beberapa sindiran yang saya terima daripada chatbox di blog saya ini.. tapi atas nasihat kawan-kawan, kawan-kawan suruh delete @ ban terus id orang tu... tegur cara sindiran salah... menyakitkan hati orang, kan tak elok.... kalau nak tegur saya, saya alu-alukan ke FB saya dan tinggalkan msg... itu lebih baik kan... :)

Sambung kisah tentang perubahan dari segi pakaian.. Start Januari, saya dah mulakan pembasmian memberi tshirt-tshirt dan jeans "sarung nangka" saya kepada orang lain... orang asyik kata, Hajar nak berubah tapi sama je.... ye la.. orang tak nampak apa kita lakukan sebenarnya...yang orang tahu kritik dan mengkritik dan mengkritik... tak de pun yang support... mungkin roommate saya tahu apa saya lakukan selalu di rumah.... itu 1st step yang saya lakukan utk merubah diri saya.. Selagi pakaian-pakaian sebegitu ada di dalam almari dan kotak baju saya, selagi itu saya akan guna... Cara terbaik adalah kumpulkan yang rasa tak guna, tak mahu guna dan tak digunakan, berikan kepada yang memerlukan... ada banyak jugak tshirt dan kemeja-kemeja kecik yang belum digunakan saya bagi pada orang lain.. tak sesuai pada saya.. malu pun ya jugak..huhuhu...

2nd step, balik dari umrah, saya dah mulakan memakai jubah ke office, baju kurung... dan jarang saya pakai seluar sekarang... entah la.. mungkin saya rasa tak selesa dah kot pakai seluar kat office n mungkin nampak lagi sweet pakai jubah hitam n baju kurung...hihihi... gurau je... kalau berjalan, ya... saya masih pakai jeans dan kemeja.... Alhamdulillah... banyak jugak kemeja labuh saya..... kekadang teringin jugak di hati nak keluar dengan kawan-kawan pakai jubah hitam yang banyak dibeli di Mekah tempoh hari, tapi segan... mungkin sebab nampak macam dress labuh kot.... tu suka tu...

Tak nafikan ada gambar-gambar saya di FB menunjukkan pakaian saya yang tidak memenuhi kriteria seorang muslimah... antaranya di album F1... (album telah di"hide" kan).. itu antara gambar terbaru jugak la tp tak memenuhi kriteria muslimah langsung... saya mintak maaf.... apa pun saya sedar kesilapan saya....

Ini bahagian yang paling menyedihkan... Yup, kekesalan berlaku.... Ini saya bincangkan dengan seorang sahabat saya, Asif... Alhamdulillah... Asif sangat bagus memberi pandangan dari sudut agama... Saya seronok berdiskus dengan dia... Sometimes sesuatu perkara yang kita benar-benar nak dalam hidup kita, akan payah kita peroleh... jadi kita fikir balik pada diri kita... cukup ke tidak istiqamah kita pada agama kita, Rasul kita, Tuhan kita... Asif buatkan saya terfikir, mungkin ya.. Saya cakap dengan Asif, saya ada menghadiri satu dinner ni... dan pakaian saya agak keterlaluan... memberi perhatian kepada semua lelaki yang hadir... bertudung tetapi pakaian terlalu ketat... sehingga apabila saya tengok gambar dinner saya tu balik, saya yang malu... ya Allah... aku kah itu?? itu yang bermain dalam fikiran saya.... Jadi, saya minta pendapat Asif.. Asif kata ada lah lebih baik saya minta semua orang yang ada simpan gambar-gambar saya yang agak keterlaluan, sila lah delete semua nya... pleasseee... saya merayu.... dan selebihnya berdoa meminta ampun dengan Tuhan...

Bila saya kata saya berubah, jangan la semua expect saya akan berubah secara drastic... Ini satu lagi masalah... pemahaman mereka terhadap perubahan.... step by step... kalau terjah je pun tak menjadi.. betul tak??? nanti kang, bila saya upload gambar lain, "ha... nampak tu... sama je macam dulu... labuh sikit je.. " itu lah mulut manusia... susah nak control...haiishh... geram jugak kadang-kadang.... Album latest saya, "unplanned activities"... selalu nya tudung saya pasti akan pin kan di belakang,atas dada.. tapi skrg saya cuba untuk membiarkan lepas dan melabuhkan nya... cute tak??? hihihi... (perasan!!!) korang jangan la asyik condemn je... kang confirm ada yang condemn sat lagi... Hajar penat tau asyik kene condemn selalu.. lelama Hajar down... Tshirt pun saya dalam process mencari tshirt-tshirt yang labuh... Mungkin kat sini ramai boleh suggest kan saya branded @ unbranded tshirt yang labuh dan menarik plsss.... Boleh memula kan operasi membeli baju-baju labuh lepas ni....

Kepada mereka-mereka yang rajin membelikan saya baju, lepas ni belikan yang labuh ya... tak mau size s mahupun m untuk tshirt tapi L ok??? hihihi... (perasan! sapa la nak belikan dia kan....)

Sebelum saya menamatkan entry blog saya kali ini, saya dengan rendah hati, merayu kepada mereka-mereka yang menyimpan gambar saya yang agak keterlaluan (terutamanya lelaki)... Please... tolong deletekan semua nya.... saya merayu kepada anda semua demi menjaga maruah saya, ibu bapa saya, keluarga saya dan agama saya... Please...

Ok la.. ini saja buat malam ni... dah mula mengantuk... Jumpa lagi next entry...

Psst: InsyaAllah 2-3 days lagi saya akan clean up gambar-gambar kt FB saya yang tak ok.... dan yang saya katakan "wasiat saya kepada kawan saya" dalam entry saya sebelum ini adalah tentang gambar saya di FB... Anything happen to me, tolong buang semua nya @ hide kan pada orang luar... Family ok... ;)


No comments :