Friday, December 21, 2012

Emak selalu pesan, sesuatu yang terjadi tu mesti ada hikmahnya.. Allah dah tulis itu yang kita akan lalui... Itulah ayat-ayat emak setiap kali saya call... Apa terjadi, emak lah orang pertama saya call.. Masalah yang berlaku pada saya, mak kerap ingatkan "sesuatu kejadian yang kita tak ingini berlaku,  bukan kehendak kita tapi semua telah ditentukan oleh Allah.. mungkin ada sesuatu yang lebih baik tengah menanti untuk hajar... redha pada sesuatu, In shaa Allah akan ada lebih baik datang" itu lah ayat-ayat yang sentiasa membuat hati saya tenang setiap kali bercakap dengan mak.... Tak boleh bergantung harap pada takdir je, tapi kene berusaha.. saya masih ada masa untuk mencari kerja lain.. berusaha, berdoa, bertawakal... In Shaa Allah... Solat dan doa jangan lambat apatah lagi ditinggalkan... 

Hari ini saya beli cempedak... saya peminat tegar cempedak goreng.. pada hujung minggu lepas, saya beli lah cempedak, 2 biji RM10.. tapi malang nya sebiji busuk teruk dan sebiji lagi cuma ada 7 ulas sahaja... memandangkan kami serumah ada 5 orang, saya membeli sebiji lagi dari kedai lain.. adik-adik rumah minta saya menukar yang busuk tu tapi saya cakap saya dah masuk kan dalam tong sampah.. saya anggap tak ada rezeki saya.. tak pe la.. penjual tu pun bukan tahu pun kan yang isi nya busuk dan sikit.. dalam hati saya, saya niat sedekah la duit tu... tanpa pergi semula ke kedai itu..

Pada hari ini, saya teringin lagi makan cempedak goreng, saya ke kedai yang kedua  itu.. Rezeki saya, pakcik tu tunjukkan cempedak yang selonggok dijual dengan harga RM10... selonggok ada 3 biji yang besar.. Pakcik tu kata ni untuk goreng sesuai sebab dah tak berapa elok.. tak pe la.. saya beli jugak mana tahu kali ni rezeki saya baik kali ni... Alhamdulillah.. setiba rumah saya buka ketiga-tiga biji.. semua nya cantik, manis dan sangat sedap... dapat seperiuk besar.. Boleh bagi satu flat ni makan... 

Baru saya sedar, apabila kita redha sesuatu, pasti Allah akan memberi kita yang lebih baik.. Alhamdulillah... Budak rumah saya pun perasan jugak, hari tu khjr beli yang busuk tak boleh makan, hari ni dapat yang paling sedap..... boleh sampai dinner ni kak Hajar!!! :)

7 comments :

QasehQeen said...

Entri yang bermakna.. terima kasih kerana mengingatkn. :) Insya Allah, setiap yang berlaku itu hanya Allah yang tahu, sma ada baik @ buruk.

p/s: Kak hajar apa khabar?

HAJAR said...

khjr Alhamdulillah sihat... kamu??? khjr harap kamu sihat jugak.. :)

ayu idayu said...

Like pesanan kak hajar. yang menjadi pedoman pada saya cerita kak hjr, buah yang buruk luarannya jangan disangka tidak baik isinya. jika kita tidak membuka dan melihat isinya manakan tahu baik atau buruk buah tu. jika saya melihat dan tidak mengenali seseorang itu, manakan saya tahu hati budinya? sebab perkara ini pernah terjadi pada saya. Alhamdulillah tidak lama lagi kami akan berkahwin.
doakan niat saya dimakbulkan ye kak hajar..amim! ;p

HAJAR said...

Tahniah ya.. Semoga perkahwinan yang dirikan kekal hingga ke akhir hayat kak hajar doakan.. :)

QasehQeen said...

Alhamdulillah..good to hear that. :)
saya pon alhamdulillah, sehat.. lega tgk kak hajar dah byk post entri, rindu nak baca.. hehe. take care ya sis! ;)

HAJAR said...

entah berapa lama la khjr akan post kan.. satu hari nnt khjr akan berhenti post punya... ni pun dah start sakit balik..

QasehQeen said...

emm boleh saya tahu, kak hajar sakit apa sebenarnya?