Sunday, October 21, 2012

Sekadar Teguran buat Wanita...

Assalamualaikum..

Hye.. 10 minit sahaja untuk blog kali ini.. Hari ni seharian keluar dengan rakan-rakan.. maka zohor, asar, maghrib mesti lah di surau kan... so, ini yang kerap kali saya perasan... saya menegur untuk diri saya sendiri dan juga untuk kawan-kawan... Saya lihat memang ramai wanita menunaikan solat tetapi tak sempurna.. bila solat tak sempurna, maka solat menjadi tidak sah.. Jadi tak de guna la bersolat kan macam tu.. Teguran yang perlu saya tegur supaya saya tidak disoal di akhirat kelak.. Nauzubillah.. takut nak menjawab soalan Allah nanti...

1. Ketika solat, ramai wanita tidak perasan yang kain mereka gunakan kurang labuh.. kadang-kadang mendatangkan ketidak khusyukkan pada orang lain yang bersolat.. Saya cadangkan lepas ni, kalau rasa nak keluar, sediakan stokin di dalam handbag.. kebanyakan surau, kain telekung memang senteng...so, kalau pakai stokin InsyaAllah terjaga... lebih baik jikalau anda membawa telekung sendiri.. Saya rasa sekarang banyak jual telekung untuk travel.. Tapi telekung tu jangan lah terlalu jarang jugak ya...

2. Rambut.. sometimes mereka tidak kisah... nampak rambutatau tidak.. sikit @ banyak, tak boleh.. kena jaga semua.. walaupun sehelai.. tak de lebih kurang.. solat nak lebih kurang, kalau Allah kasi kehidupan lebih kurang, merungut marah.. macam mana ni... saya mintak sangat, sebelum solat pastikan rambut  tertutup litup dengan telekung.. lawa-lawa la sikit eh nak mengadap Allah...

3. Last skali, dagu... kepantangan mak saya bila orang sembahyang, dagu dibiarkan terdedah.. kadang-kadang telekung dekat surau tu kan besar.. so, di pin nya macam pakai tudung.. Solat tak sah...masih ada yang terdedah..pin sampai ke belakang pulak tu... itu sebab kalau perasan ya, beli telekung, ada kain kecik  segitiga kat dagu... itu function nya nak tutup dagu la.. itu sebahagian aurat juga.. so, lepas ni dah tahu ya...

Ok la.. Saya harap, apa yang saya tulis ni memberi kesedaran kepada semua muslimat termasuk diri saya yang masih cetek ilmu agama nya...

Take care and Happy Monday!!! he he he..

psst: rasa tak sabar nak tgk Mekah sekali lagi.. Ya Allah.. jom ramai-ramai kumpul duit pergi next year... Mencari Nur di Tanah Suci.. Semoga pemergian saya kali ini, memberikan kegembiraan buat keluarga terutama sekali mak... :) Mak tak sabar nak menantikan menantu.. 4 menantu tak cukup... hahaha!! relax Mak.. I am still 26 not 36.. Adam saya akan datang satu hari nanti cuma tak tahu cepat atau lambat je.. dan dia pasti yang terbaik untuk saya dunia dan akhirat.... 

No comments :