Tuesday, October 2, 2012

Cerita Seorang Wanita Indonesia...

Assalamualaikum....

Hye... how r u guys??? Hajar nak share something ketika berada di Jakarta... Masa menunggu sepupu saya membeli belah, saya berehat di tangga di Tanah Abang.. yang berada di situ seorang perempuan Indonesia  Dia bertanyakan pukul berapa.. Saya pulak tak reti sebut cara mereka tengok waktu. Dia agak terkejut ketika itu sebab nya dia ingat saya orang Indonesia jugak.. bersungguh-sungguh dia mintak maaf dari saya.. hahaha.. kesian kat dia… dia mendekatkan diri pada saya, mungkin sifat ingin tahu.. dia bertanyakan saya dari mana.. buat apa di Jakarta dan bermacam-macam.. Saya teringatkan kak chom meminta tolong mencarikan mana-mana perempuan Indonesia yang nak bekerja di Semenanjung… jadi pembantu rumah…

“kamu kerja apa di sini?”
“saya jual air mbak di luar sana..”
“seronok kerja?”
“biasa-biasa aja..”
“gaji kamu berapa?”
“saya ngak ada gaji mbak.. majikan saya beri saya makan minum percuma.. ngak ada cuti nya, tinggal bersama majikan.. gaji saya Rp300,000 diambil majikan kerana tinggal bersama mereka.. tapi saya kerap tidur di masjid.. lagi selesa.. di rumahnya terlalu sempit..”
“kenapa kamu tak ambil saja gaji kamu dan duduk saja di masjid setiap hari?”
“ngak dibagi oleh majikan saya..”

Saya agak terkedu.. lebih dua tiga kali saya bertanyakan… kesian yang teramat pada ketika itu… saya faham perasaan dia..

“kamu mahu kerja di Malaysia?? Gaji sana paling sikit pun Rp1 juta..”
“kerja apa mbak?”
“kerja rumah tangga…”
“wah.. enak sekali… tapi saya ngak bisa.. kaki saya ngak kuat lagi..”
“kamu kenapa?”
“saya jatuh dari lantai 2.. mahu ambil anduh.. jadi kaki saya cedera parah dan muka saya koyak..saya tak mampu melakukan kerja berat lagi”

Tergamam saya seketika.. ya Allah.. dugaan dia lebih besar daripada saya.. dia menanggung penderitaan sehinggakan boleh dikatakan masa depan agak suram..

“saya mahu kumpul uang.. saya mahu pulang ke Medan.. saya ngak mahu tinggal di sini lagi..”
“mak ayah kamu duduk di Medan ke?”
“Orang tua saya ngak ada lagi.. saya tinggal seorang.. di Medan ada makcik saya..”
“kamu ada no hp ngak?”
“Hepe (handphone) saya dan barang-barang saya semua telah dijual.. mahu bayar kos operasi kaki saya.. saya mahu ke masjid.. mahu solat asar.. jumpa lagi ya mbak”
“ya.. semoga berjumpa lagi ya..”

Saya menghulurkan beberapa note Indonesia kepada dia.. hadiah saya buat kawan baru saya di Jakarta.. Nampak diraut wajahnya sesuatu yang menggembirakan.. Alhamdulillah.. berulang kali dia mengucapkan terima kasih.. tapi saya agak terkilan satu perkara.. Sepatutnya saya memberi dia tambang untuk dia pulang ke Medan.. itu yang saya kesalkan sehingga hari ini.. InsyaAllah.. kalau saya ke Jakarta lagi dalam masa terdekat, saya akan menunggu dia di Gedung Tanah Abang, Blok B, Pintu Timur.. setiap petang dia kata pasti dia berehat seketika di situ.. semoga ditemukan saya dengan nya satu hari nanti…

Cousins saya yang lain pun sampai dan kami beredar..

Kita boleh lihat kan betapa susahnya seseorang untuk survive.. saya bersyukur saya dilahirkan dalam keadaan yang sangat mewah.. apa yang saya inginkan, pasti saya dapat.. dan dia?? Untuk membeli sehelai baju pun tidak mampu, hanya mampu melihat orang membeli baju di Tanah Abang.. kesiannya ya Allah… Semoga kita tergolong dalam manusia yang sentiasa bersyukur… dan kepada dia, saya doakan Allah permudahkan urusan kamu dunia dan akhirat… J


Dia tutup muka katanya malu parut teruk di dagu..

ha.. saya berjaya memujuk nya.. :)

No comments :