Friday, June 1, 2012

Si Anak Kecil Peminta Sedekah......

Assalammualaikum... hye... Alhamdulillah.. hjr selamat sampai johor.... johor tengah musim durian!! bukan tu yang hajar nak cerita..... tapi perkara lain... dalam perjalanan pulang tadi, tiba-tiba fikiran melayang seketika ketika dMekah... hjr teringatkan anak-anak kecil yang meminta sedekah... mengalir airmata hjr dlm kereta tadi..

hari terakhir hjr di Mekah, keluar saja dr pintu Masjidil Haram, sy didatangi seorang anak arab kecil yang menjualkan tisu kepada saya.. saya melihat tiada anak kecil lain disitu yang meminta sedekah, saya tarik 5 riyal dari kocek saya dan berikan kepada budak kecil tu... mungkin terlalu gembira, si anak kecil ni berlari dan memanggil seorang lagi rakan nya... si anak perempuan kecil ni menarik telekung saya dan menyuruh saya membeli tisu nya... di genggaman saya hanya ada note 1 riyal 2 keping dan note 50 riyal sekeping utk bekalan terakhir saya sebelum meninggalkan tanah haram tu... saya menghulurkan 2 riyal kepadanya tetapi dia tak nak terima nya... dia nak kan seperti kawan nya juga, 5 riyal.. habis semua kocek saya selup utk mencari duit tapi mungkin itu je rezeki anak kecil tu...walaupun saya cuba explain kepada anak kecil itu yang saya hanya ada 2 riyal ketika itu, mungkin dia tak faham dan  tetap menarik-narik telekung saya... si anak kecil tu mengambil 2 riyal  daripada saya tetapi dengan tangisan yang cukup menyayat hati... umpama seorang kanak-kanak menangis meminta makan... ya Allah... sepanjang jalan dari Mekah hingga ke Jeddah saya teringatkan anak perempuan kecil tu... dalam hati saya terdetik, "kenapalah aku tak usahakan cari duit kecil utk anak perempuan kecil tu...mungkin dia tgh kelaparan..." dan sehingga hari ini saya masih terbayang muka kanak-kanak tu.... saya harap ada la yang membantu dia kat sana...

Saya terbayang juga anak-anak black people yang dipotong tangan kaki supaya menjadi peminta sedekah.. dalam hati saya, dimana hilangnya sifat kemanusiaan sehingga sanggup buat anak-anak kecil itu macam tu sekali.... terlalu sedih... dicacat kan... buta.. bisu, kudung... ya Allah... :'( tak terungkap.... dalam hati saya seperti saya nak ke sana semula, bawak semua anak-anak kecil yang terbiar ni, yang dijadikan peminta sedekah ni, saya nak jaga mereka dan kebajikan mereka.... :'(

Semalam ketika saya bersama seorang rakan saya sedang makan malam, saya didatangi 2 orang kanak-kanak yang menjual yassin... ya Allah... kenapa waktu macam ni mereka masih diluar dan menjual yassin... sepatutnya mereka sudah berada di rumah, untuk tidur.. esok nak ke sekolah... mana mak abah mereka.. dah makan belum anak-anak ni... itu yang bermain di fikiran saya..terlalu saya sedih... walaupun saya tak berkahwin lagi dan tak mempunyai anak, tetapi naluri keibuan saya cukup dalam... saya tak boleh tengok anak-anak kecil berkeliaran pada waktu malam.. saya menjadi risau keselamatan mereka... seperti malam tadi, seorang lelaki dan seorang perempuan.. ya Allah... Malaysia tak selamat sayang... macam-macam boleh terjadi... ayah merogol anak kecil berumur 2 bulan pun ada.. kenapa kamu masih berkeliaran... saya risau jikalau apa-apa terjadi kepada mereka.. sepanjang saya pulang dari tempat makan, hati saya tak tenang.. saya memikirkan adakah anak-anak tadi dah pulang ke rumah.... "ya Allah.. selamatkan lah mereka dari anasir-anasir jahat ya Allah.."

Jikalau suatu hari nanti, Allah berikan saya kekayaan.. perkara yang perlu dan wajib saya lakukan adalah menjaga anak-anak kecil yang tiada tempat berteduh... memberi mereka makan minum, ilmu dunia dan akhirat, menjadikan mereka insan yang berguna walaupun mereka datangnya dari anak-anak terbuang mahupun terbiar... mereka juga boleh berjaya....

Ok la.. dah malam.. saya sangat penat drive dari KL ke Johor... esok saya kene ke Melaka, bawak anak saudara saya bercuti.. Take care semua dan selamat berhujung minggu...

Assalammualaikum...

No comments :