Sunday, June 26, 2011

Adakah saya seorang penyabar?

Yes! entry kali ni tentang sabar.. Dulu kawan-kawan saya cakap saya bukan seorang penyabar.. Tetapi saya cukup menyangkal kata-kata kawan-kawan saya...Ada beberapa perkara menyebabkan kita akan jadi tidak penyabar tetapi bergantung kepada situasi... Tetapi kalau untuk tahu sikap seseorang itu sebenarnya, kita boleh lihat dari hobinya.. adakah dia seorang penyabar atau tidak?

Kenapa saya cakap saya seorang yang penyabar? Masa saya kecil dahulu, saya suka ikut Abah pi fishing... memang best!! satu-satunya anak perempuan yang ikut Abah pi mancing... Walaupun saya tak pernah dapat ikan, tapi tetap tunggu walau 2 jam sekalipun... Orang kata sapa yang hobby nya fishing seorang yang penyabar.. kalau jenis tak sabar, ada ke nak tunggu 2 jam kat panas semata-mata nak rasa kepuasn tarik rod bile dpt ikan??? tapi saya tak putus asa ehhhhh... walaupun 1st time saya pergi tak dapat ikan, saya tetap ikut Abah saya sehingga satu hari.... yeaayyy!! berjaya jugak akhirnye.. see!!! penyabar tak???

yang seterusnya.. Hobi saya suka mewarna tapi memang dah dilahirkan tak creative tuh tadi, jadi saya hanya suka menolong orang-orang yang perlukan bantuan mewarna.. Antaranya.. hihihi.. budak-budak art n design di uitm.. saya sama-sama dengan mereka tidur pukul 4 pagi semata-mata nak mewarna..Hajar.. Hajar... assignment kau tak siap, duk sibuk tolong assignment orang... so, kewujudan "paint art..now everyone can paint" ceess.. cilok trademark AirAsia pulak... saya boleh lepas kan kebosanan saya.. hey! u all rasa la kan, kalau seorang yang tak penyabar, nak ke dia duk bersengkang mata tidur pukul 3 pagi selama 3 hari berturut-turut semata-mata nak siapkan lukisan ni? bukan nya assignment pun kan.... hahahha..


ni la hasil lukisan 3 hari.. haha


Ok.. berbalik kepada perkara yang tidak sabar.. tidak sabar dari segi makan berbeza dengan sifat...saya sendiri tidak nafikan saya cukup tidak sabar kalau makanan datang lambat.. come on la.. kalau setakat tunggu 15-25 minutes ada ampun la kan... ini sampai 45 minutes, rasa nak lemparkan pinggan tak??? bukan saya je tak sabar menunggu makanan tapi you all pun sama ok.. hahaha.. cube bayangkan perut you all dah berkeroncong.. macam-macam jenis tarian ada.. dari r&b sampai la ke dangdut dah perut u all tuh... mesti kita nak cepat rite??? bile kita lapar, akan ada perubahan mood.. mood di mana kita tension, kite geram, marah.. boleh dikatakan negative mood.. actually bab tak sabar in part of makan ni, bukan selalu pun... once in a while..


So, sifat tidak sabar ini kita tidak boleh tengok dari segi kita makan... sebab terlalu ramai orang judge, kalau tak sabar time makan, orang ni memang jenis tak penyabar...tetapi tengok dari segi kehidupan seharian kita.. itu sebab penting nya hobi.. sebab hobi melambangkan keperibadian dan sifat seseorang..


Contoh nya:


Sleeping --> seseorang yang suka membuang waktu

Travelling --> seseorang yang berfikiran jauh

Shopping --> seseorang yang menyukai kelainan

Reading --> seseorang yang bersikap ingin tahu

Racing --> seseorang yang sukakan cabaran


dan etc....




No comments :