Monday, June 15, 2009

Guangzhou- Shenzhen

Alhamdulillah.. akhirnya berkesempatan juga nak bukak blog... percutian kali ni sangat best + bagus.. Thanx a lot to IslamiChina for the best services.. InsyaAllah next time kami ambik lagi dengan anda semua... ketika di airport sebelum terbang, kami ada masalah di mana seorang daripada makcik kami tak dapat pergi kerana masalah-masalah tertentu.. sangat sedih.. =(.. it's ok, next time boleh join kami... Alhamdulillah kali ni saya berpeluang untuk menunaikan solat hormat waktu di dalam kapal terbang pada waktu subuh.. selama ni belajar je tapi x buat secara practical nya tapi kali ni dapat juga lakukan..

Setiba nya di airport Guangzhou, tak sangka la pulak "angkasawan-angkasawan" yang baru tiba d di bumi nak buat pemeriksaan influenza H1N1.. haiyaa.. satu jam berpanas dalam kapal terbang.. ada pulak seorang Chinese ni demam... sebaik kami semua tak dikuarantin.. kalau tak sia-sia je percutian di hospital Guangzhou...

Keadaan Guangzhou agak panas + kering, itu menyebabkan tekak kami sakit.. uhuk uhukk... tp itu tak menghalang kami untuk menghabiskan duit "berguni-guni" untuk bershopping... activity pertama kami, tak lain tak bukan.. MAKAN... makanan yang dihidangkan superb! 1st class! delicious! marvelous!antaranya ehh.. kambing.. bebek.. apakah itu bebek?? cari sendiri...12 jenis lauk sekali makan.. wah.. puas hati betul.. dari segi makanan, memang tip top! tak rugi ambik islamichina.. wah.. jadi promoter sekali..

tempat kami pergi pun semua besssttt.. paling best di window of the world.. tmpt nye cantik n best bergambar especially kepada mereka yang "gila kamera"... siapakah itu?? wakakkaa... kepada sesiapa yang ke splendid china, rugi kalau tak tengok show kat sana.. memang superrrrbb!! tak kan ada di malaysia... tapi berlainan pendapat dengan mak n mak uda.. mak n mak uda kata " show gendeng!".. mak n mak uda cuma suka show berkuda.. wah.. sakan tengok.. kalau boleh nak join skali.. hihihihi... bagi kami orang "muda" semua show sangat bagus... dan satu kerugian bile pergi ke splendid china tapi tak tengok show.. worth it la duduk dalam splendid china 6 hours.. hihihi...

kami juga merasai naik CRH Train dari guangzhou ke shenzhen..kire hebat la abah.. walaupun stroke tak menjadi masalah untuk berlari sampai ke train.. hahahaha.. Ah Kwang kelam kabut.. nak berlepas 15 minit lagi tapi kecoh macam 1 minit lagi.. tak pasal-pasal knapsack saya "makan" muka cikyah.. hahaha.. i'm so sorry cikYah.. tak sengaja.. hahahha.. cik Yah kata seumur hidup inilah kali pertama dia naik train tapi tak sangka nak naik 1st class punye, sengsara nye hanya Tuhan yang tahu.. kelajuan CRH Train tu 200km/h.. Cik Zaini menghayati habis pemandangan luar ketika di dalam train.. sebarang pertanyaan mengenai perjalan dari guangzhou ke shenzhen boleh kemukakan kepada cik Zaini.. jangan pada saya ya, saya cume duk gelak ketawa dengan Ain yang...hahaha...

Sambung cerita pulak, masa bershopping.. ini betul-betul hebat.. sesi tawar menawar.. calculator adalah sahabat saya.. adeeiihh.. mak n mak uda cuma bagi arahan, saya menjalankan tanggungjawab untuk mendapatkan harga yang diminta.. kalau Chinese sana geram dengan saya, mahu tak balik msia dikerjakan Chinese sana.. melampau-lampau suh saya menawar.. huhuhu.. tapi betul, kalau u all nak beli barang, tawar sehingga 75%... diaorg akan kasi.. tips nye, letak harga berapa nak, and then jangan baik hati untuk menaik kan harga.. diaorg akan suh naik kan sikit.. kalau betul-betul tak dapat naik kan 10 yuan sahaja.. diaorg akan letak balik barang tu kat tempat asal kalau memang barang tu bukan nilai yang kite mintak.. satu lagi, setiap duit sila letak tanda @ nama di duit.. dan bagitau diaorg bile buat pembayaran, tunjuk kan simbol untuk mengelak kan mereka menukar duit kepada duit palsu...penipuan berlaku pada 100 yuan... my cousin terkena kat sana..so u all yang nak beli sila berhati-hati... bila kite dah buat pembayaran menggunakan 100 yuan, n then perasan ada duit kecil, jangan sesekali mintak semula duit tu.. sebab mereka boleh menukar dalam sekelip mata... beli barangan leather pastikan bukan dari kulit "influenza" ya... ada 3 titik.. bahaya tu.. kat sana, semua dia kata cow leather... jangan sesekali menawar kalau tak nak beli.. mahu dikejarnya.. huhuhu.. memang bahaya... saya juga adalah antara mangsa-mangsa penipuan di China... huwaaahh!! habis rugi banyak.. rugi-rugi pun beli barang tak habis-habis... saya juga menjadi "money changer" di sana.. kunun nye penyelamat la.. kalau tak ada orang merana tak dapat handbag kulit.. huhuhuhu... saya rasa kalau sesiapa yang nak ke sana, tukar duit kepada USD di Msia, sesampai di China tukar kepada yuan.. itu lebih kaya.. jika dibandingkan tukar MYR ke Yuan.. tak sebanyak USD... percutian kami penuh dengan shopping.. itu pun tak cukup-cukup masa.. kalau kasi Netty 10 jam belum tentu dia habis shopping untuk akak-akak n abang-abang dia.. tak padan kecik, tp boleh sakit jiwa tengok dia beli barang.. kesian kepada kak Long... hahahaha... kami lari tak nak berjalan dengan kak Long.. kalau shopping dengan kak Long, rasa nya tak merasa la bawak 2 beg barangan shopping... hahahha... sorry kak Long.. Ni saya listkan tempat-tempat shopping menarik..

Dongmen Street - pakaian, kasut-kasut, crocs n so on..
Beijing Road - Handbag, purse, wallet.. (tempat paling best la bagi saya!!)
Luohu Mall - handphone, handbag, langsir, baju-baju.. (tempat yang menyedihkan.. habis dress koyak dekat escalator.. oh NO!!!)
Xieu Xian Xieu Lu- (tak tahu ejaan nye la) kat sini, semua ada... handbag, jam, souvenir, baju, handphone, ipod nano, semua jenis mp ada.. dari cucu ke datuk semua ada... (mp3,mp4,mp5)
Tee Mall- saya tak suggest u all ke sini sebab macam dekat KLCC... huhuhu..

Kami pulang ke Guangzhou hari ke-5.. masa tu duit tinggal setengah guni..hahahha.. ada jugak "makhluk Allah" yang baik hati ni duk mengipas saya untuk membeli satu barang ni..dia yang nak beli tapi dia paksa saya skali...haiyaa.. saya pun agak terpengaruh dengan nya sehingga saya menghabiskan duit membeli barang itu.. tapi saya puas hati... hahahhaha..dan paling best bile membuatkan pakcik saya berasa berang kerana tidak dapat memiliki barang itu.. hahahaha.. sangat menyedihkan kepada dia, dan sangat menggembirakan kepada saya.. mintak maaf kepada pakcik n kakak sepupu saya kerana tidak dapat membeli nya ya.. jangan marah ya...

Hari terakhir kami sempat ke Xiue Xian Xiue Lu bagi melepaskan hajat mereka yang masih tak ketemu barang diingini... hihihihi.. dah seronok sangat memilih sehingga kan siap tulis nama tu, ialangkah sedih nye apabile credit card tak boleh digunakan.. hahahhahaha... rupenye hajat tak kesampaian jugak ya.. huhuhuu... jangan risau.. kami nak ke beijing, nanti kami lepaskan hajat anda semua ya...hihihihi...

kami tiba di airport pukul 3 ptg.. kami terbang pukul 8.30 malam.. memang sangat lama di airport.. terpaksa berkampung di baiyun airport... kapal terbang pulak delay 2 jam akibat si influenza tu.. tak pasal-pasal flight kami pukul 10. 35.. Alhamdulillah.. kami selamat sampai di LCCT pukul 2.10 pagi.. terima kasih jugak kepada airasia kerana penerbangan balik kapal terbang kosong.. so dapat lah saya beradu dengan enak skali... hahahha...

InsyaAllah kami akan ke tempat lain pulak tahun depan....Amin... Salam..



No comments :