Tuesday, December 2, 2014

SAY NO TO CREDIT CARD!!!

Saya rasa semua orang akan suka credit card 1st time dapat…. Betul kan?? Tak payah tipu kata tak suka la weyhhh!!! Lagi tinggi limit, lagi rasa bangga… sebabnyaaa… gaji besar la tuuu… tapi korang tak sedar yang credit card ni akan bawak korang suffer seumur hidup… ohh nooooo!!!
Saya?? Of course la dah termasuk dalam pengguna credit card tapi itu dulu… sekarang tidak lagi setelah terhentak, terhantuk kepala… dalam fikiran, aku dah tak guna 6 months, apahal bayar tak  kurang-kurang… jadi bila saya sedar yang saya sebenarnya bayar profit, memang sampai mati tak kan habis… jadi bila dibuat calculation demi calculation.. kalau ikutkan dah boleh ada saving beribu dari duk bayar credit card, duit bonus yang tak berapa bonus tu selain dibayar kepada kerajaan, tiada bahagian untuk liburan maka saya laburkan bonus saya ke credit card… dan start daripada itu saving bertambah, nak shopping tak susah hati… bayar PTPTN lagi bagus.. tak de tergantung je hutang tuuuu...
Tapi ada pentingnya juga credit card ni… especially dalam keadaan terdesak.. tak semua orang sentiasa ada cash di tangan… so ketika itu credit card sangat penting, tapi lepas tu bayar semua balik...

kalau seorang yang disiplin, Alhamdulillah.. memang mudah segalanya....

ok la... selamat berfikir keburukan credit card!!

No comments :